جستجو کردن
Close this search box.

هوشمند سازی موتورخانه

دسته بندی ها

دسته‌ها

هوشمند سازی موتورخانه

هوشمند سازی موتورخانه از اقدامات بسیار مهمی می باشد که به منظور کاهش هزینه های مصرف انرژی و بهبود سطح آسایش افراد مورد توجه قرار گرفته است. این سیستم ها شامل مجموعه ای از سنسورها و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی می باشد که کنترل و مدیریت چیلر و بویلر و سیستم های حرارتی را به صورت یکپارچه و از راه دور فراهم می کنند. آویتا؛ گروه مهندسان مشاور ساختمان هوشمند در ادامه مزایا، ویژگی ها، قابلیت ها، قیمت و مراحل و نحوه راه اندازی موتور خانه هوشمند را بررسی خواهد کرد.
فهرست مطالب

هوشمند سازی موتورخانه چیست؟

هوشمندسازی موتورخانه فرآیندی است که در آن با کنترل مشعل ها و پمپ ها و شیربرقی ها ، بهینه سازی انرژی امکان پذیر می گردد.

کنترل به صورت یکپارچه از موتورخانه و سیستم توزیع تا اتاق و مصرف کننده و همچنین کنترل مدیریت و اتوماسیون از مزیت های سیستم هوشمند ABB است . نگاه کلی به سیستم HVAC از موتورخانه تا اتاق باعث ایجاد بالاترین میزان و کلاس در صرفه جویی انرژی می شود

نحوه عملکرد موتورخانه هوشمند

هوشمند سازی موتورخانه - knx.ir
هوشمند سازی موتورخانه - knx.ir

مزایای موتورخانه هوشمند

در یک مقایسه کلی میان موتورخانه های هوشمند و سنتی می توان به مزایای بسیار زیاد استفاده از سنسورها و IOT در سیستم های موتورخانه هوشمند پی برد. برخی از مزایای هوشمند سازی موتورخانه ها عبارتند از:

کاهش هزینه مصرف انرژی با موتورخانه هوشمند

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نقاط ضعف در موتورخانه های سنتی، ثابت بودن دمای آب گرم و سرد در تمام طول سال می باشد. به طوریکه دمای آب گرم در تابستان با زمستان تفاوتی ندارد. علاوه براین، شرایط محیط و گرم و سرد شدن فضای موتور خانه نیز هیچ تاثیری بر روند فعالیت بویلر و چیلر نداشت و با دمای ثابت از قبل تعیین شده به روال خود ادامه می دادند. این در حالیست که با هوشمند سازی موتورخانه می توان امکان تغییر دمای آب گرم و سرد را بر حسب شرایط فراهم کرد. بدون شک این تغییر در دمای آب گرم و سرد در طول سال برحسب شرایط می تواند منجر به کاهش مصرف انرژی شود.

هوشمند سازی موتورخانه - knx.ir

علاوه براین، موتورخانه های هوشمند را می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که در ساعات و روزهای خاصی از هفته و سال برخی از تجهیزات آنها در حالت خاموش یا روشن قرار گیرند. به عنوان مثال در ادارات، مدارس و دانشگاه ها و محیط های کاری که شب و روزهای تعطیل بدون استفاده هستند، سیستم موتورخانه خاموش باشد. این ویژگی و قابلیت نیز می تواند تاثیر بسیار چشمگیری بر کاهش مصرف انرژی داشته باشد. بر اساس بررسی های صورت گرفته، در محیط های غیر مسکونی با هوشمند سازی موتورخانه ها تا 45 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی میشود.

نگهداری آسان و عیب یابی خودکار موتورخانه

سیستم های موتورخانه دارای تجهیزات حساسی هستند و به همین دلیل بررسی و عیب یابی آنها باید جدی گرفته شود. در موتورخانه های سنتی عیب یابی و بررسی هر یک از قطعات و تجهیزات به صورت دستی توسط اپراتور انجام میشود و احتمال خطا در آن بسیار زیاد است. این در حالیست که با هوشمند سازی موتورخانه می توان به محض خراب شدن هر یک از قطعات و بروز اختلال در روند فعالیت آنها، مطلع شد. عیب یابی سریع و خودکار باعث میشود تا از خسارت های جانی و مالی جلوگیری کرد.

گزرش های ارائه شده توسط سیستم هوشمند سازی که به صورت ماهانه و سالانه هستند یک گام موثر برای نگهداری درست از موتورخانه است. آمار و نمودارهای ارائه شده نشان دهنده نحوه فعالیت و نقص و خرابی های احتمالی و غیره می باشد. با بررسی این نمودارها می توان به اطلاعات بسیار ارزشمندی برای بهبود شرایط موتورخانه و افزایش کارایی و عملکرد آنها استفاده کرد.

موتورخانه سازگار با محیط زیست

سیستم بویلر و چیلر که از مهم ترین تجهیزات در موتورخانه ها هستند به گونه ای طراحی شده که به ترتیب از گاز و برق استفاده می کنند. علاوه بر اینکه مصرف زیاد انرژی منجر به از بین رفتن منابع طبیعی میشود، بلکه در آلوده شدن هوا نیز تاثیرگذارند. با توجه به اینکه موتورخانه های هوشمند کمک می کنند تا بویلر و چیلر و سایر تجهیزات حرارتی مدت زمان کمتری روشن باشند، به همین دلیل سوخت کمتری مصرف نموده و آلودگی نیز کاهش پیدا می کند.

مدیریت هوشمند مصرف آب ساختمان

در آپارتمان های چند طبقه با تعداد زیاد واحدهای مسکونی، برخی از روزهای سال مصرف آب تا حد زیادی ممکن است افزایش پیدا کند. برخی از سامانه های هوشمند سازی موتورخانه ها امکان مدیریت مصرف آب را در این شرایط فراهم نموده اند. مدیریت صحیح آب گرم و سرد می تواند تاثیر بسیار زیادی بر آسایش تمام افراد ساختمان داشته باشد.

کنترل از راه دور با هوشمند سازی موتورخانه

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسورهای مختلف و ارسال آنها برای کنترلر مرکزی، رفتارهای متفاوتی ممکن است صورت گیرد. یکی از اقدامات بسیار کاربردی کنترلرها در این شرایط، ارسال پیام به گوشی تلفن همراه مدیریت ساختمان است. پس از ارسال پیام مدیریت می تواند از طریق نرم افزار نصب شده روی گوشی تلفن همراه خود تجهیزات مختلف را از راه دور کنترل کند. تنظیم و تغییر دما و خاموش و روشن کردن تجهیزات و دستگاه های مختلف و بررسی وضعیت هر یک از قطعات از جمله کارهایی می باشد که از راه دور توسط مدیر قابل انجام است.

هوشمند سازی موتورخانه - knx.ir

کاهش نرخ استهلاک موتورخانه

همان طور که اشاره شد، در ساختمان های غیر مسکونی از قبیل ادارات و سازمان ها و دفاتر کار و غیره سیستم های حرارت مرکزی حتی در شب و روزهای تعطیل سال روشن هستند. عدم تغییر نحوه فعالیت هر یک از دستگاه ها در شب و روزهای تعطیل، نه تنها باعث افزایش مصرف انرژی میشود، بلکه بر طول عمر قطعات مختلف نیز اثرگذار است. این مساله در موتورخانه ساختمان های مسکونی نیز وجود دارد و به دلیل تغییر دمای آب گرم و سرد در روزهای تابستان و زمستان می توان از فعالیت زیاد بویلر و چیلر جلوگیری کرد و مانع از استهلاک آنها شد.

افزایش سطح آسایش افراد در ساختمان با موتورخانه هوشمند

پایین بودن دمای آب گرم حمام در روزهای سرد سال یا گرم بودن دمای چیلر در تابستان دو مشکل بزرگ در ساختمان های دارای موتورخانه های سنتی رخ می دهد. چون دمای بویلر و چیلر در این موتورخانه ها ثابت بوده و شرایط محیط هیچ تاثیری بر تغییر آنها ندارد. حال شرایطی را تصور کنید که بر اساس دمای بیرون ساختمان دمای آب گرم و سرد تولید شده در بویلر و چیلر تغییر کند. بدون شک این یک مزیت بزرگ از هوشمند سازی موتورخانه می باشد و به شدت بر آسایش و راحتی ساکنین و افراد حاضر در ساختمان دارد.

هوشمند سازی موتورخانه شامل چه امکاناتی میشود؟

1- امکان یکپارچه سازی کل ساختمان اعم از هوشمندسازی واحدها، مشاعات،   موتورخانه، استخر و غیره تحت پروتکلKNX 

2- امکان مشاهده و اعمال تغییرات بصورت محلی و به صورت کنترل از راه دور (Web-based user interface)

3- قابلیت کنترل هوشمند آب گرم و سرد چرخشی و آب گرم مصرفی و …

4- امکان کنترل چند بویلر و چیلر به طور همزمان

5- امکان استفاده از چند پمپ و تغییر اتومات بین پمپ ها

6- قابلیت تطبیق سیستم با دمای محیط و اعمال منحنی حرارتی به سیستم 

7- امکان برنامه ریزی روزانه ، ماهانه و سالانه

8- امکان تغییر حالت از اتوماتیک به حالت دستی

9- تغییر اتومات مدار گرمایش از زمستان به تابستان و همچنین برخلاف آن

با توجه به دمای محیط و مدهای مختلف نظیر  Comfort، Standby ، Economy و Building Protection و خواندن دمای واقعی واحدها و اتاق ها و اعمال آن در کنترل مرکزی ، سه مرحله صرفه جویی در کنترل بویلر و آب گرم چرخشی و آب گرم مصرفی امکان پذیر می باشد .

10- قابلیت کنترل آب گرم و سرد ورودی هر واحد و بسته شدن اتوماتیک هنگام عدم درخواست

11-قابلیت ذخیره داده ها تا 3 سال

هوشمند سازی موتورخانه به صرفه هست؟

سیستم های موجود، سیستم های بسیار قدیمی هستند و دمای آب گرم تولیدی در آن ها به صورت دستی کنترل می شود و دمای تنظیم شده در آنها در فصل های مختلف سال معمولا تغییری نمی کند و این امر موجب اتلاف انرژی و همچنین عدم تامین دمای آسایش برای مصرف کننده  می شود. با توجه به افزایش قابل توجه حامل های انرژی ، برای کاهش هزینه باید به سمت اصلاح سیستم موتورخانه خود حرکت کرد .افزایش جمعیت و رشد اقتصادی پیوسته مستلزم تولید انرژی بیشتر است، که این روند هر ساله افزایش می یابد .  درنهایت تمام فعالیت های ساختمانی در جهت اصلاح مصرف قدم بر می دارند.

هزینه هوشمند سازی موتورخانه

سیستم موتورخانه هوشمند ABB به تعداد طبقات و واحدهای ساختمانی ارتباطی نداشته و همچنین برای نصب آن نیازی به تخریب ساختمان و یا تغییردر موتورخانه نمی باشد .  

هوشمند سازی موتورخانه با آویتا

موتورخانه از مهم ترین بخش های تاسیساتی در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی بوده و ارتباط مستقیم با امنیت و آسایش افراد دارد. به همین دلیل هوشمند سازی آن نیاز به رعایت استانداردهای متعددی داشته و نوع تجهیزات نیز باید کاملا متناسب با دستگاه های موجود تعیین گردند. گروه مهندسان مشاور ساختمان هوشمند آویتا از جمله نام های شناخته شده در این حوزه می باشد که خدمات راه اندازی موتورخانه هوشمند را ارائه می دهد. کارشناسان این مجموعه پس از برگزاری جلسات متعدد با مدیریت ساختمان و بازدید از محل در نهایت بهترین سامانه را طراحی و در محل نصب و راه اندازی می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان آویتا تماس بگیرید.

مراحل هوشمند سازی موتورخانه

سیستم ABB , HVAC  قادر به یکپارچه سازی سیستم های کنترل مرکزی (موتورخانه) و سیستم های کنترل محیطی (فضاهای داخلی هر واحد) و همچنین سیستم های مدیریت و مانیتورینگ در قالب یک سیستم می باشد. و این یکپارچگی می تواند گام بزرگی برای بهینه سازی مصرف انرژی و راحتی کاربر باشد .

این سیستم قادر به کنترل میزان سرما و گرما و سیستم های چرخشی مایعات بر اساس دمای بیرون از ساختمان و همچنین کنترل کننده پمپ ها و بویلرها و چیلرها و تمامی تجهیزات موتورخانه می باشد. همچنین در قسمت واحدها،کنترل دمنده(فن) و شیرهای برقی بر اساس دمای دلخواه کاربر از دیگر مزیت های این سیستم می باشد .  

نکات مهم در هوشمند سازی موتورخانه

این سیستم قابل نصب در ساختمان های قدیمی و جدید است،به این صورت که پس از نصب سنسور های مختلف و کنترل های مختلف در موتورخانه سیستم بصورت هوشمند عمل کرده و همچنین میتوان مدهای مختلف برای سیستم طراحی کرد که در هر فصل چگونه عمل کند و قابلیت عیب یابی هوشمند و همچنین کنترل از راه دور نیز فراهم می شود .

سوالات متداول هوشمند سازی موتورخانه

هوشمند سازی موتورخانه چیست؟

هوشمندسازی موتورخانه فرآیندی است که در آن با کنترل مشعل ها و پمپ ها و شیربرقی ها ، بهینه سازی انرژی امکان پذیر می گردد.

مزایا هوشمند سازی موتورخانه چیست؟

کاهش هزینه مصرف انرژی با موتورخانه هوشمند

نگهداری آسان و عیب یابی خودکار موتورخانه

موتورخانه سازگار با محیط زیست

مدیریت هوشمند مصرف آب ساختمان

کنترل از راه دور با هوشمند سازی موتورخانه

کاهش نرخ استهلاک موتورخانه

افزایش سطح آسایش افراد در ساختمان

× پشتیبانی آنلاین