جستجو کردن
Close this search box.

هوشمند سازی برق ساختمان

دسته بندی ها

دسته‌ها
فهرست مطالب
هوشمندسازی برق ساختمان
هوشمند سازی برق ساختمان بر نحوه کنترل تمام تجهیزات و وسایل برقی موجود در محیط از راه دور تمرکز داشته و سیستم روشنایی، امنیتی و حتی سرمایشی و گرمایشی را تحت تاثیر قرار می دهد. با راه اندزی سیستم برق هوشمند ساختمان نه تنها نحوه کنترل وسایل، بلکه سیم کشی و برقراری ارتباط میان آنها و تابلو برق نیز با تغییرات زیادی مواجه خواهد شد. برای آشنایی با این مساله که هوشمند سازی برق ساختمان چیست و انواع مختلف آن کدامند و چه مزایا و معایب و امکاناتی به همراه داشته و قیمت آن چقدر است، در ادامه با شرکت مهندسان مشاور ساختمان هوشمند آویتا همراه باشید.

هوشمند سازی برق ساختمان چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی در ساختار بسیاری از وسایل و تجهیزات مورد استفاده در زندگی با تغییر و تحول زیادی روبرو هستیم و نمونه بارز آن خانه های هوشمند می باشند. در این خانه ها تلاش میشود تا تمام وسایل مخصوصا تجهیزات الکتریکی و برقی بصورت یکپارچه و از راه دور قابل کنترل باشند. هوشمند سازی برق ساختمان به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که هدف اصلی در آنها تحت کنترل قرار دادن وسایل برقی از راه دور و از طریق نرم افزارهای نصب شده بر روی تلفن همراه و تبلت می باشد.

در ساختار سیستم های هوشمند سازی برق ساختمان، تمام سرخط های برق کشی به تابلو برق هوشمند وارد میشوند. درون تابلو برق هوشمند ، کنترلر های هوشمندی وجود دارند که از طریق کابل KNX  با تجهیزات دیواری مانند کلیدهای هوشمند و تاچ پنل ها متصل شده اند . با توجه به اینکه این سیستم ها قابل برنامه ریزی بوده و با تعریف سناریو می توان رفتار خودکار را برای سیستم روشنایی و سایر وسایل برقی تنظیم کرد، به همین دلیل درصد خطا در آنها بسیار پایین بوده و مصرف برق را تا حد زیادی کاهش می دهند.

هوشمند سازی برق ساختمان - knx.ir
هوشمند سازی برق ساختمان - knx.ir

ساختار سیستم برق هوشمند ساختمان

همان طور که اشاره شد، هدف از هوشمند سازی برق ساختمان، فراهم کردن امکان کنترل از راه دور در بستر اینترنت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می باشد. بر همین اساس ساختار این شیوه هوشمند سازی ساختمان به صورت زیر می باشد:

  • در کابل کشی برق خانه های هوشمند به جای ورود سرخط ها به کلیدهای مختلف، مستقیم وارد تابلو برق میشوند.
  • تابلوی برق هوشمند از مهم ترین بخش ها در این سیستم بوده و امکان برنامه ریزی و ارسال فرمان به سایر وسایل را فراهم می کند. در این تابلوهای برق واحد کنترلر که با تمام وسایل برقی در ارتباط است، فرمان ها را ارسال می کند.
  • کنترل وسایل برقی در این سیستم به چند روش قابل انجام است و از رایج ترین آنها می توان به کلید های هوشمند اشاره کرد. کلید های هوشمند میتوانند جایگزین ریموت تلویزیون و کولر و غیره شوند و از این طریق می توان سیستم های روشنایی و گرمایشی سرمایشی و غیره را کنترل کرد.
هوشمند سازی برق ساختمان - knx.ir
هوشمند سازی برق ساختمان - knx.ir
  • هر یک از سیستم های هوشمند سازی برق ساختمان دارای نرم افزار و اپلیکیشن های مخصوص هستند. با نصب این نرم افزارها در بستر اینترنت می توان از راه دور کنترل لوازم برقی را برعهده گرفت.
  • در سیستم های هوشمند سازی برق امکان تعریف سناریو وجود دارد. به طوریکه بر حسب شرایط مورد نظر از قبیل ورود و خروج از منزل، میزان روشنایی و رنگ نور و غیره را تنظیم نمود. در این صورت تمام وسایل بر اساس تنظیمات سناریوی فعال عمل نموده و به صورت خودکار رفتار خود را تغییر می دهند.

انواع هوشمند سازی برق ساختمان

علاوه بر تفاوت هایی که در نوع تجهیزات به کار رفته در هوشمند سازی وجود دارد، نحوه برقراری ارتباط آنها با کنترلر نیز به شیوه های مختلفی قابل انجام است. بر همین اساس می توان انواع هوشمند سازی برق ساختمان را به صورت زیر دسته بندی کرد:

هوشمند سازی بیسیم برق

شیوه های متعددی برای پیاده سازی این روش وجود دارد . این روش چند مزیت مهم را به همراه دارد که مهم ترین آنها، عدم نیاز به کابل کشی و اجرای سریع و قابل پیاده سازی در هر محیط می باشد. البته در روش های بی سیم امنیت تا حدودی کاهش پیدا می کند و احتمال نفوذ به آنها وجود دارد.

هوشمند سازی سیمی برق

در حال حاضر بسیاری از سیستم های پیشرفته هوشمند سازی از روش های سیمی برای برقراری ارتباط میان کنترلر و وسایل برقی استفاده می کنند. پس از ورود سرخط ها به تابلو برق، کنترلر با سیم کشی های استاندارد به وسایل متصل میشود. از جمله کابل کشی های بسیار شناخته شده کابل های KNX می باشند. این گروه از هوشمند سازی برق ساختمان از نظر امنیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

مزایای هوشمندسازی برق ساختمان نسبت به سیم کشی سنتی

استفاده از تجهیزات مختلف و ایجاد تغییر در سیم کشی سنتی برای هوشمند سازی برق منزل، بدون شک هزینه بر بوده و نیاز به ایجاد تغییرات اساسی است. اما بدون شک این سیستم ها مزایای زیادی به همراه دارند و به همین دلیل صرف هزینه برای آن کاملا توجیه شده است. از مهم ترین مزایای هوشمند سازی برق ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سطح امنیت

هوشمند سازی برق ساختمان - knx.ir

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای هوشمند شدن برق ساختمان ها، افزایش سطح امنیت می باشد. چون در این سیستم ها تمام تجهیزات امنیتی از قبیل دزدگیر، آیفون و دوربین های مدار بسته و غیره از راه دور قابل کنترل هستند. به عنوان مثال از راه دور می توانید تشخیص دهید که چه کسی پشت درب است و صفحه نمایش آیفون روی گوشی تلفن همراه یا تبلت در دسترس است.

کاهش مصرف انرژی

از دیگر مزایای این سیستم ها می توان به کاهش بسیار زیاد مصرف انرژی اشاره کرد. در هوشمند سازی برق می توان سناریوهایی را تعریف کرد تا در شرایط خروج از منزل تمام لامپ ها خاموش شوند یا نور آنها تا حد امکان کاهش پیدا کند. در این صورت اگر فراموش کردید لامپ ها را خاموش کنید، کنترلر به صورت خودکار این کار را انجام می دهد. بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود 30 درصد مصرف برق و انرژی با هوشمند سازی کاهش پیدا می کند.

هوشمند سازی برق ساختمان - knx.ir

آسایش بیشتر با هوشمندسازی برق

هدف در رشد تکنولوژی فراهم کردن شرایط بهتر برای زندگی می باشد و این موضوع را به خوبی در هوشمند شدن برق ساختمان می توان احساس کرد. تعریف سناریوهای مختلف بر حسب شرایط مورد نیاز و برنامه ریزی وسایل برقی برای آن از دیگر مزایایی می باشد که می توانید به آن دست پیدا کنید. به عنوان مثال با تعریف سناریو استراحت، میزان روشنایی لامپ ها و نور آنها به اندازه مورد نظر به صورت خودکار تغییر پیدا می کند. علاوه براین میزان باز و بسته بودن پرده های برقی نیز بر همین اساس تغییر می کند و بدون شک تاثیر زیادی در تجربه استراحت با کیفیت خواهد داشت.

هوشمند سازی برق ساختمان شامل چه امکاناتی میشود؟

به دلیل تنوع بسیار زیاد در تجهیزات مورد استفاده در سیستم های هوشمند سازی برق ساختمان ها، امکانات متفاوتی نیز بر حسب شرایط می توان از آنها دریافت کرد. به عنوان مثال از جمله امکاناتی که با راه اندازی این سیستم ها در منزل و دفتر کار و غیره می توان به آنها دست پیدا کرد عبارتند از:

امکانات برق هوشمند در ورود به ساختمان

  • روشن شدن لامپ و چراغ ها و تنظیم روشنایی بر اساس نور محیط
  • باز یا بسته شدن پرده ها به محض ورود به ساختمان
  • تنظیم دمای سیستم گرمایشی و سرمایشی بر حسب شرایط محیط
  • روشن شدن قهوه ساز در صورت نیاز

امکانات در خروج از منزل

  • خاموش شدن لامپ های اضافه یا کم شدن سطح روشنایی آنها
  • تغییر دمای سیستم های سرمایشی و گرمایشی در شرایط عدم حضور افراد در منزل
  • قابلیت تنظیم باز و بسته شدن پرده ها برای شبیه سازی حضور افراد در منزل و جلوگیری از سرقت
  • خاموش شدن لوازم برقی و سیستم های صوتی و تصویری

امکانات سیستم هوشمند سازی برق در دفتر کار

  • خاموش یا روشن شدن لامپ ها در سناریوهای ورود و خروج از دفتر
  • فعال شدن دزدگیر و سیستم های امنیتی

امکانات در آشپزخانه

  • تعریف سناریو آشپزی، شستشوی ظروف یا غذا خوردن و تنظیم نور و روشنایی بر حسب شرایط مورد نظر برای هر یک
  • پخش موسیقی در زمان شستشوی ظروف و آشپزی به صورت خودکار
  • فعال شدن سیستم تهویه هوا بر اساس شرایط محیط

از دیگر امکانات این سیستم های هوشمند سازی برق ساختمان می توان به روشن یا خاموش شدن لامپ ها در راهروهای آپارتمان و پارکینگ در زمان ورود و خروج افراد و خودروها اشاره کرد. علاوه براین از این طریق می توانید کنترل سیستم های سرمایشی و گرمایشی و صوتی و تصویری را نیز از راه دور در دست بگیرید. بدون شک با این امکانات تا حد زیادی امنیت، رفاه و آسایش ساختمان افزایش پیدا نموده و مصرف انرژی کم میشود.

هوشمند سازی برق ساختمان به صرفه هست؟

در حالت کلی ورود تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته تر به زندگی با پرداخت هزینه همراه می باشد و به همین دلیل نسبت به کابل کشی سنتی، هوشمند شدن برق گران تر است. اما باید بررسی کرد که پرداخت هزینه برای ورود تکنولوژی به زندگی آیا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است یا خیر؟ به عبارت دیگر، باید بررسی شود که با پرداخت هزیته به چه چیزی دست پیدا می کنید و آیا ارزش دارد یا خیر؟

همان طور که اشاره شد، با هوشمند سازی برق ساختمان می توان امنیت را تا حد زیادی افزایش داد و رفا و آسایش نیز به شدت تحت تاثیر مثبت قرار میگیرند و ارزش افزوده زیادی را نیز به همراه دارد . مهم تر از همه اینکه، قابلیت کنترل سیستم های گرمایشی و سرمایشی و روشنایی از راه دور باعث میشود مصرف انرژی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به همین دلیل به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت، هوشمند شدن برق ساختمان کاملا به صرفه بوده و توجیه اقتصادی دارد. چون با یک مرتبه هزینه کردن به امکانات بسیار زیادی دست پیدا می کنید و مصرف انرژی نیز کم میشود.

آویتا؛ هوشمند سازی برق ساختمان

گروه مهندسان مشاور هوشمند سازی با استفاده از بروزترین تکنولوژی و تجهیزات حرفه ای برندهای شناخته شده ای همچون ABB آلمان و GVS آماده همکاری در زمینه هوشمند سازی برق ساختمان می باشد. کارشناسان این مجموعه با بررسی دقیق شرایط محیط و ترسیم نقشه کابل کشی، در کمترین زمان سیستم های هوشمند استاندارد را راه اندازی می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان آویتا تماس بگیرید.

تجهیزات هوشمند سازی برق ساختمان

برای راه اندازی و پیاده سازی سیستم های هوشمند سازی برق خانه به تجهیزات متعددی نیاز دارید که برخی از آنها کاملا ضروری بوده و تعدادی نیز شرایط را بهتر می کنند و قابل حذف هستند. از جمله تجهیزات مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابلو برق هوشمند

یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین تجهیزات برای هوشمند شدن برق ساختمان ها، تابلو برق هوشمند می باشد. این تابلوهای برق دارای کنترلر بوده و از این طریق وسایل برقی را می تواند کنترل کند. تابلو برق هوشمند که در اغلب مواقع در ورودی ساختمان و در راهروها نصب میشود، تمام سر خط ها وارد آن می شوند. در ساختار تابلو برق هوشمند تجهیزات و قطعات متعددی وجود دارد که مهم ترین آنها منبع تغذیه برای تامین برق تابلو برق است. علاوه براین، رله برای کنترل سیستم های روشنایی و غیره، کلید مینیاتوری برای قطع برق در شرایط اضطراری، کابل ها، انواع ترمینال و محافظ جان نیز در این تابلوها به کار می روند.

کلید و پریز هوشمند

از دیگر تجهیزات بسیار مهم می توان به کلید و پریزهای هوشمند اشاره کرد. به کمک این کلیدها میتوان تمامی سیستم های هوشمند موجود در آن فضا را کنترل کرد.

هوشمندسازی برق سیستم سرمایشی و گرمایشی

سیستم های سرمایشی و گرمایشی از قبیل فن کوئل ، کولرگازی و داکت اسپلیت و غیره با ترموستات های هوشمند از تجهیزات مورد استفاده برای هوشمند شدن برق ساختمان ها هستند. با استفاده از این تجهیزات می توان از راه دور وضعیت روشن و خاموش و حتی دمای دستگاه دور فن را تنظیم نمود. سیستم های سرمایشی و گرمایشی هوشمند به شدت در کاهش مصرف انرژی ساختمان ها موثر عمل می کنند.

هوشمندسازی برق سیستم امنیتی

یکی از اصلی ترین دلایل راه اندازی سیستم های هوشمند سازی برق، افزایش امنیت در ساختمان می باشد. برای این منظور نه تنها لازم است تابلو برق هوشمند در محیط نصب شود، بلکه تجهیزات امنیتی نیز تغییر خواهند کرد. به عنوان مثال، آیفون های هوشمند از جمله تجهیزاتی هستند که در هوشمند سازی کاربرد دارند. مهم ترین ویژگی این آیفون ها، قابلیت مشاهده تصویر فرد بر روی گوشی تلفن همراه یا تبلت از راه دور در بستر اینترنت می باشد. علاوه براین، قفل های هوشمند، دوربین های مداربسته و دزدگیر و غیره نیز همگی در این سیستم مورد استفاده قرار میگیرند.

هزینه هوشمند سازی برق ساختمان

در تعین هزینه هوشمند سازی برق ساختمان فاکتورهای بسیار زیادی نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به تعداد نقاط کنترلی موجود اشاره کرد.

از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین قیمت هوشمند سازی برق ساختمان می توان به نوع تجهیزات مورد استفاده و برند آنها اشاره کرد.

سوالات متداول هوشمند سازی برق ساختمان

هوشمند سازی برق ساختمان چیست؟

هوشمند سازی برق ساختمان بر نحوه کنترل تمام تجهیزات و وسایل برقی موجود در محیط از راه دور تمرکز داشته و سیستم روشنایی، امنیتی و حتی سرمایشی و گرمایشی را تحت تاثیر قرار می دهد. با راه اندزی سیستم برق هوشمند ساختمان نه تنها نحوه کنترل وسایل، بلکه سیم کشی و برقراری ارتباط میان آنها و تابلو برق نیز با تغییرات زیادی مواجه خواهد شد.

مزایا هوشمند سازی برق ساختمان چیست؟

افزایش سطح امنیت

کاهش مصرف انرژی

آسایش بیشتر با هوشمند سازی برق

× پشتیبانی آنلاین