جستجو کردن
Close this search box.

هوشمند سازی ساختمان

دسته بندی ها

دسته‌ها
فهرست مطالب

ساختمان هوشمند

هوشمند سازی ساختمان از مهم ترین اثرات توسعه تکنولوژی و روی کار آمدن مبحث IOT یا همان اینترنت اشیا است. ساختمان هایی که اصطلاحا هوشمند می باشند، میان وسایل الکتریکی و الکترونیکی مختلف خود ارتباط برقرار نموده و میتوان آنها را از راه دور نیز کنترل کرد. به همین دلیل درصد آسایش در این ساختمان ها برای گروه های سنی مختلف از جمله سالمندان بسیار بالا بوده و در محیط های صنعتی و تجاری نیز اهمیت آن احساس میشود. برای آشنایی بیشتر با انواع سیستم های هوشمندسازی ساختمان و نحوه کار آنها و همچنین امکاناتی که در اختیارتان قرار می دهند، در ادامه با شرکت مهندسان مشاور ساختمان هوشمند آویتا همراه باشید.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن شرایط برای برقراری ارتباط میان حسگرهای مختلف با هم و سایر دستگاه های کنترل از طریق اینترنت، انسان به فکر ایجاد تغییر در روال زندگی خود افتاد. به طوریکه در حال حاضر خانه هوشمند یا ساختمان های هوشمند اداری و تجاری و مسکونی با سرعت بسیار زیاد رو به افزایش و پیشرفت هستند. در این ساختمان ها شرایط و تجهیزات به گونه ای تغییر پیدا می کنند که بتوان وسایل الکتریکی و الکترونیکی مختلف را کنترل کرد. با توجه به تنظیمات انجام شده بر روی وسایل و تجهیزات و اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسورهای مختلف دما،حرارتی و تشخیص دود و غیره فرمان هایی به وسایل مختلف ارسال و از این طریق آنها قابل کنترل هستند.

برای درک بهتر این موضوع، محیطی را تصور کنید که روشن و خاموش شدن لامپ ها بر اساس شرایط محیط، تنظیم دمای سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر اساس سناریوهای تنظیم شده بر روی سیستم کنترل مرکزی و غیره همگی با هوشمندسازی ساختمان های مسکونی و تجاری و غیره امکان پذیر هستند.

ساختمان هوشمند - knx.ir
هوشمند سازی ساختمان - knx.ir

روش های کنترل وسایل در ساختمان های هوشمند

قبل از ورود به سایر مباحث این حوزه، به صورت کلی به این موضوع اشاره می کنیم که چطور می توان کنترل وسایل مختلف را از راه دور در اختیار گرفت و محیط را هوشمند کرد؟ سنسورهای نصب شده در بخش های مختلف ساختمان و همچنین به کار بردن تجهیزات مخصوص و قابل برنامه ریزی اطلاعاتی را به سیستم کنترل مرکزی ارسال می کنند. پس از دریافت اطلاعات توسط این سیستم ها، به روش های زیر می توان آنها را کنترل و فرمان های مختلف را برای هر یک ارسال نمود:

کنترل به کمک دستگاه کنترل مرکزی

دستگاه کنترل مرکزی(تاچ پنل) تمام سیستم ها و فضا هایی که در ساختمان هوشمند هستند را میتوانند به صورت متمرکز کنترل کنند .

ساختمان هوشمند - knx.ir
هوشمند سازی ساختمان - knx.ir
کنترل با اپلیکیشن نصب شده روی گوشی تلفن همراه و تبلت

این اپلیکیشن روی سیستم عامل های  اندروید و IOS قابل نصب می باشند. با استفاده از این اپلیکیشن ها می توان کنترل تجهیزات و سیستم های مختلف ساختمان هوشمند را از طریق اینترنت به دست گرفت.

کنترل از طریق کلید هوشمند نصب شده در هر فضا

کلیدهای هوشمند نصب شده در بخش های مختلف ساختمان شرایط را برای کنترل سیستم ها به صورت local (محلی) فراهم میسازند.

هوشمند سازی ساختمان - knx.ir

تاریخچه هوشمند سازی ساختمان

با معرفی اتوماسیون خانگی echo IV در سال 1966 میلادی برای اولین بار انسان موفق به تجربه کنترل بخشی از وسایل بر اساس شرایط محیط شد. در ابتدا این سیستم تنها امکان کنترل دما و روشن و خاموش کردن وسایل را در اختیار قرار داد، اما باعث شد هوشمند شدن ساختمان ها جدی تر پیش بروند. در کمتر از ده سال بعد از این رویداد، پروتکل X10 معرفی شد و سیستم های BMS روی کار آمدند و هوشمند شدن تاسیسات ساختمان ها را نشانه گرفتند.

روند پیشرفت تجهیزات و تکنولوژی های موثر در هوشمندسازی وسایل الکتریکی و الکترونیکی سرعت بیشتری گرفت و با معرفی IOT در دهه 1990 چهره جدیدی به خود دید. به طوریکه در حال حاضر بسیاری از تجهیزات پیشرفته با پروتکل KNX در هوشمند سازی ساختمان های تجاری و منازل و بیمارستان ها و غیره مورد استفاده قرار میگیرند.

ساختمان هوشمند - knx.ir

اجزای ساختمان هوشمند

بر اساس ساختار کلی که در سیستم های هوشمند سازی در نظر گرفته شده است، اجزای مختلفی برای پیاده سازی در ساختمان هوشمند به کار میرود. مهم ترین و اصلی ترین اجزای آن شامل موارد زیر هستند:

کنترلر های هوشمند و تجهیزات تابلویی :

این دسته از تجهیزات در تابلو برق سیستم هوشمند نصب شده و نوع آنها متناسب با سیستم های موجود در خانه هوشمند انتخاب و متناسب با تعداد نقاط کنترلی موجود ، تعداد کانال های آنها مشخص میشوند.

هوشمند سازی ساختمان - knx.ir
ساختمان هوشمند - knx.ir

تجهیزات دیواری سیستم هوشمند ساختمان :

به کلید های هوشمند و تاچ پنل ها که در فضاهای مختلف به منظور کنترل سیستم هوشمند ساختمان نصب می شوند،گفته میشود که از طراحی های متنوعی برخوردار هستند.

تفاوت خانه هوشمند و BMS چیست؟

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که اغلب افراد دچار میشوند، یکسان در نظر گرفتن خانه هوشمند با سیستم های BMS است. لازم به ذکر است که BMS یا Building Management System نوعی سیستم برای مدیریت و هوشمند سازی موتورخانه به شمار میرود. هوشمندسازی موتورخانه فرآیندی است که در آن با کنترل مشعل ها و پمپ ها و شیربرقی ها ، بهینه سازی انرژی امکان پذیر می گردد.

کنترل به صورت یکپارچه از موتورخانه و سیستم توزیع تا اتاق و مصرف کننده و همچنین کنترل مدیریت و اتوماسیون از مزیت های سیستم هوشمند ABB است . نگاه کلی به سیستم HVAC از موتورخانه تا اتاق باعث ایجاد بالاترین میزان و کلاس در صرفه جویی انرژی می شود

ساختمان هوشمند - knx.ir

مزایا هوشمند سازی ساختمان

به دلیل هزینه های مورد نیاز برای خرید تجهیزات مختلف و برقراری ارتباط بین آنها ممکن است این سوال بوجود آید که چه مزایایی در این نوع بنا وجود دارد؟ مهم ترین و اصلی ترین مزایای هوشمند سازی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری و درمانی و غیره عبارتند از:

لازم به ذکر است که بخش زیادی از مزایای هوشمند سازی ساختمان ها به نحوه اجرا و نوع تجهیزات به کار رفته در آنها بستگی دارد. بدون شک هر اندازه تنظیمات سیستم هوشمند سازی با شرایط محیط تناسب بیشتری داشته باشد، به همان نسبت مزایای بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت.

نوع تجهیزات بکار برده شده، طبیعتاً در قیمت هوشمند سازی ساختمان تاثیرگذار است. راهکار های مختلفی برای هوشمند سازی ساختمان وجود دارد که با توجه به نیاز و سلیقه مشتری انتخاب می شود و چون هر کدام نیاز به تجهیزات خاصی دارد بر روی قیمت خانه هوشمند تاثیرگذار است.

قیمت هوشمند سازی ساختمان بر اساس فاکتورهای بسیار زیادی تعیین می گردد و به همین دلیل است که ابهاماتی برای مشتریان بوجود می آید. به عنوان مثال ممکن است این سوال برایتان بوجود آید که چرا هزینه هوشمند سازی ساختمان در دو واحد با متراژ یکسان با هم فرق دارد؟ از مهم ترین پارامترهای تعیین کننده نرخ هوشمند سازی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

قیمت هوشمند سازی در ساختمان در حال ساخت

یکی از مهم ترین پارامترهایی که باعث میشود برای هوشمند شدن ساختمان ها هزینه ها و دستمزدهای متفاوتی دریافت شود، وضعیت فعلی محیط نصب تجهیزات است. آیا ساختمان در حال ساخت است و هنوز تاسیسات، دیوارپوش و کفپوش و غیره به طور کامل نصب نشده اند؟ در این صورت بدون نیاز به تخریب می توان سنسورها و سایر تجهیزات را نصب و کابل کشی را انجام داد و بدون شک هزینه ها نیز کاهش پیدا می کند.

 

♦ در ساختمان های در حال ساخت می توان محل کلید و پریزها و غیره را بر اساس نقشه هوشمند سازی تعیین کرد که تاثیر زیادی بر سرعت بخشیدن به کار و کم شدن هزینه دارد. ♦

هزینه هوشمند سازی ساختمان نوساز

آیا ساختمان تازه ساز است و کارهای ساخت آن به اتمام رسیده است؟ در این صورت کار کمی سخت میشود، چون کابل کشی با چالش مواجه خواهد شد. در ساختمان های نوساز محل نصب ماژول های هوشمند، صفحه لمسی، سنسورها و صفحه کلید و تابلو برق و غیره باید براساس شرایط موجود تعین گردد. به همین دلیل ممکن است به مقدار بیشتری کابل و سنسور نیاز پیدا کنید و در نهایت قیمت هوشمند سازی ساختمان با رشد مواجه میشود.

هوشمند سازی ساختمان-knx.ir

قیمت هوشمند سازی ساختمان قدیمی

خانه های قدیمی چالش های بسیار زیادی را برای هوشمند شدن به همراه دارند. چون در اغلب مواقع سیستم برق کشی استاندارد نبوده و تجهیزات را نمی توان به آسانی در محل مناسب قرار داد. در یک مقایسه کلی، قیمت هوشمند سازی ساختمان های قدیمی بیشتر از نوساز و در حال ساخت هستند. به همین دلیل تاکید میشود که تا حد امکان قبل از اتمام ساخت بنا نسبت به هوشمند شدن آنها اقدام نمایید.

قیمت تجهیزات هوشمند سازی

نوع تجهیزاتی که برای هوشمند شدن ساختمان استفاده میشود، ارتباط مستقیم با قیمت نهایی کار دارد. تجهیزات هوشمند سازی دارای انواع مختلف سیمی و بی سیم بوده و بر اساس شرایط محیط و خواسته مشتری تعیین می گردند. به عنوان مثال، ممکن است با هوشمند سازی تنها قصد داشته باشید تا بر اتاق کودکان و سالمندان نظارت کنید و با چند دستگاه ساده و با هزینه کم می توان این کار را انجام داد. اما ساختمان هایی که از آیفون های هوشمند، پرده هوشمند، هوشمند سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی و موتوخانه ها استفاده می کنند، بدون شک هزینه بیشتری را به همراه دارند.

قیمت هوشمند سازی ساختمان بر اساس متراژ

متراژ ساختمان از فاکتورهایی می باشد که می تواند تا حد زیادی بر قیمت اثرگذار باشد. اما به تنهایی این فاکتور تعیین کننده هزینه هوشمند سازی ساختمان نیست، چون نرخ این قبیل خدمات بر اساس متر مربع تعیین نمی گردد. بلکه نوع تجهیزات و تعداد آنها عوامل مهم تری هستند که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

برای اینکه بتوانید دو ساختمان با متراژ متفاوت اما امکانات مشابه و تعداد یکسان از آنها را هوشمند سازی کنید، چون کابل کشی در فضاهای بزرگتر نیاز به کابل و زمان بیشتری دارد، در نهایت قیمت کار نیز افزایش پیدا می کند. هر چه کابل کشی بیشتر باشد، هوشمند سازی نیز گران تر خواهد شد.

مهم تر از همه اینکه، در ساختمان هایی با اتاق و سالن و آشپزخانه های بزرگ، تعداد بیشتری سنسور، کلیدهای لمسی و ماژول های هوشمند سازی نیاز است. به همین دلیل در بسیاری از مواقع، قیمت هوشمند سازی ساختمان با متراژهای بیشتر، زمان بر و گران تر از خانه های کوچک است. اما این یک اصل همیشگی نیست!

ساختمان هوشمند شامل چه امکاناتی میشود؟

با توجه به اینکه چه تجهیزاتی در ساختمان به کار رفته و برنامه ریزی و تنظیمات آنها چگونه است، امکانات متفاوتی در ساختمان های هوشمند قرار دارد. لازم به ذکر است که در سیستم های هوشمند سازی ساختمان ها امکان تعریف سناریو بر حسب شرایط وجود دارد. به همین دلیل است که هر سیستم هوشمند سازی به صورت منحصر به فرد طراحی و تنظیم می گردد.

برای درک بهتر است موضوع، به معرفی برخی از امکانات این ساختمان ها اشاره خواهیم داشت:

  • در سرویس بهداشتی و حمام های هوشمند می توان دمای آب و نور محیط را تنظیم کرد.
  • در اتاق خواب ها نه تنها نور و دما را می توان تنظیم نمود، بلکه باز و بسته شدن پرده ها در زمان مشخص و پخش موزیک مورد نظر نیز در زمان استراحت، مطالعه یا آرایش و غیره امکان پذیر می باشد.
  • با هوشمندسازی پارکینگ ساختمان امکان تنظیم نور و دما، باز و بسته شدن درب فراهم میشود.
  • در ساختمان های اداری و تجاری و حتی مسکونی امکان خاموش شدن تمام سیستم ها در سناریوی خروج وجود دارد. علاوه براین می توان شیرهای آب و گاز هوشمند را در سناریو خروج قطع کرد.
  • هوشمند سازی تاسیسات ساختمان و کنترل سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر اساس شرایط محیط
  • قابلیت تنظیم نور و روشنایی محیط آشپزخانه و پخش موزیک مورد نظر در زمان آشپزی و نظافت و غیره
  • امکان کنترل و باز و بسته کردن درب از راه دور

انواع هوشمند سازی ساختمان

یکی از مهم ترین اصول در هوشمند سازی ساختمان ها، انتخاب نوع سیستم و تجهیزات مورد نیاز آن بر حسب شرایط محیط می باشد. علاوه بر انتخاب نوع تجهیزات مورد نیاز، نحوه اتصال آنها نیز بر اساس شرایط محیط و گستردگی فضا و دیوار و موانع موجود در آن انتخاب میشود. بر همین اساس می توان بصورت کلی این سیستم هارا به دو گروه زیر دسته بندی کرد:

هوشمند سازی بی سیم

از پیشزفته ترین و جدیدترین روش ها برای هوشمند شدن محیط های مختلف روباز و سرپوشیده، استفاده از سیستم های بی سیم می باشد. این سیستم ها با امواج رادیویی و وای فای ارتباط تجهیزات با یکدیگر را برقرار می کنند. از مهم ترین مزایای سیستم های هوشمند سازی بی سیم یا وایرلس می توان به عدم نیاز به کابل کشی اشاره کرد. این سیستم ها از پروتکل هایی از قبیل Wifi ، Zigbee و …  استفاده می کنند.

عدم نیاز به کابل کشی نه تنها سرعت راه اندازی را افزایش می دهد، بلکه نظم بیشتری را در فضا فراهم می کند. اما لازم به ذکر است که کنترل این سیستم ها با قطع شدن اینترنت محدود میشود و امکان پذیر نمی باشد.

قیمت هوشمند سازی ساختمان - knx.ir

هوشمند سازی سیمی

از دیگر انواع روش های هوشمند سازی ساختمان می توان به سیستم های سیمی اشاره کرد که ارتباط بین اجزای آن با کابل های مخصوص برقرار میشود. در سیستم های هوشمند سازی سیمی از پروتکل های مختلفی همچون knx، BACnet، Modbus و M-Bus استفاده میشود. با توجه به تعداد زیاد کابل های مورد استفاده در این شیوه هوشمند سازی، لازم است از تابلوهای برق استفاده شود تا نظم در محیط برقرار شده و عیب یابی نیز آسان تر انجام شود.

به دلیل استفاده از کابل در برقراری ارتباط میان تجهیزات، امنیت در آنها افزایش پیدا کرده و امکان نفوذ بسیار کم است.

هزینه هوشمند سازی ساختمان با برندهای معتبر

این کاملا طبیعی است که هر چه برندی که تجهیزات هوشمند سازی را تولید می کند معتبرتر باشد، قیمت محصولات آن نیز گران تر است. به همین دلیل است که قیمت هوشمند سازی ساختمان های کاملا مشابه از نظر متراژ و تعداد وسایل، اما با دو برند متفاوت با هم فرق دارند.
مساله بسیار مهم دیگری که نمی توان از آن غافل شد، تاثیر نوسانات نرخ ارز بر این قبیل خدمات است. با توجه به اینکه تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ها اغلب وارداتی و متعلق به برندهای معروف دنیا هستند، به همین دلیل قیمت آنها تحت تاثیر نرخ ارز است.

هزینه دستمزد هوشمند سازی ساختمان

هوشمند شدن ساختمان ها نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد، چون نصب اشتباه تجهیزات و رعایت نکردن استانداردها می تواند تاثیر منفی بر عملکرد آنها داشته باشد. به همین دلیل، مانند سایر مشاغل تیم هایی که تخصص بالاتری داشته و کار را به صورت تضمین شده ارائه می دهند، دستمزد بیشتری نیز دریافت خواهند کرد.
بخش اعظمی از این دستمزد به طراحی نقشه هوشمند سازی بنا به شیوه ای که با کمترین تعداد تجهیزات بهترین کارایی دریافت شود، اختصاص می یابد. به طوریکه در نهایت می توان گفت، دستمزد کمی بالاتر حتی می تواند نیاز شما به خرید تجهیزات با تعداد بیشتر را از بین ببرد و کاملا مقرون به صرفه خواهد بود. مهم تر از همه اینکه، به دلیل اجرای صحیح کار هزینه های تعمیر و نگهداری از تجهیزات نیز تا حد زیادی کاهش پیدا خواهند کرد.

هزینه هوشمند سازی ساختمان بر اساس پروتکل

اینکه از چه پروتکلی برای هوشمندسازی ساختمان استفاده میشود می تواند قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهد. چون در هر یک از پروتکل ها نوع تجهیزات و نحوه اتصال آنها با هم فرق دارد. به عنوان مثال، قیمت هوشمند سازی ساختمان با KNX به دلیل نیاز به کابل کشی و تجهیزات متعدد ممکن است با بقیه متفاوت باشد.

در هوشمند سازی با پروتکل KNX، علاوه بر هزینه های کابل کشی، باید استفاده از کنترلرهای هوشمند، تاچ پنل ها، کلیدهای هوشمند مناسب با تعداد استاندارد در محیط نصب شوند. با افزایش این تجهیزات، کابل بیشتری برای اتصال آنها نیاز بوده و در نهایت همگی می توانند بر قیمت نهایی هوشمند شدن ساختمان تاثیر چشمگیری داشته باشند.

انواع سناریو ساختمان های هوشمند

از مهم ترین و اصلی ترین فاکتورهایی که در کیفیت ساختمان های هوشمند موثر است، نوع تجهیزات به کار رفته در آنها می باشد. با توجه به نوع کاربری ساختمان تجهیزات مختلفی می توان برای هوشمند شدن بخش های مختلف آن استفاده کرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • سناریو ورود و خروج از ساختمان: با توجه به نوع کاربری ساختمان می توان سناریوهای ورود و خروج را تعریف کرد. با تعریف این سناریوها روشن و خاموش شدن تمامی سیستم ها مانند لامپ ها و سیستم های سرمایشی و گرمایشی و پرده برقی ها و غیره مشخص میشود.
  • سناریو مهمان : تمامی لامپ های تزیینی و آباژور ها روشن، دمای فضا مطلوب و موسیقی دلخواه پخش و چای ساز و قهوه ساز روشن شوند تا شبی به یاد ماندنی در کنار عزیزانتان داشته باشید .
  • سناریو خواب : درصد نور لامپ ها کاهش و یا خاموش میگردند و پرده برقی ها بسته و دمای فضا مطلوب میشود .
  • سناریو بیدار : پرده برقی ها کنار رفته ، موزیک ملایمی پخش ودمای اتاق مطلوب و قهوه ساز روشن میشود تا صبحی دل انگیز و روز خوبی را شروع کنید.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

همان طور که در طول متن نیز اشاره شد، تنظیمات سیستم های هوشمند سازی باید بر حسب شرایط محیط انجام شود. برای این منظور می توان سناریوهای متعددی را بنا بر درخواست کارفرما تنظیم نمود و سیستم بر همین اساس برنامه ریزی شده و کنترل تجهیزات را انجام می دهد. از کاربردی ترین سناریوهای مورد استفاده در ساختمان های هوشمند می توان موارد زیر را تعریف و برنامه ریزی کرد:

قفل هوشمند

از بهترین و کاربردی ترین تجهیزات برای هوشمند شدن ساختمان ها می توان به قفل های هوشمند اشاره کرد که تاثیر زیادی بر افزایش امنیت دارد. این قفل ها به گونه ای طراحی شده اند که از راه دور و از طریق اینترنت قابل کنترل هستند.

آیفون تصویری هوشمند

به منظور فراهم شدن امنیت بیشتر در ساختمان می توان از این نوع آیفون ها استفاده کرد. آیفون های تصویری هوشمند از راه دور و با اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی تلفن همراه قابل کنترل می باشند. از طریق این اپلیکیشن ها نه تنها می توانید تصویر افراد پشت درب را مشاهده کنید، بلکه امکان صحبت کردن با آنها وجود دارد و قفل درب را نیز می توانید باز کنید.

سیستم کنترل دما هوشمند

استفاده از ترموستات های هوشمند برای سیستم های سرمایشی و گرمایشی شرایط را برای کنترل دمای محیط فراهم می کندو ترموستات نصب شده بر روی این سیستم ها بر اساس تنظیمات انجام شده و دمای محیط، فرمان روشن و خاموش شدن را به سیستم های سرمایشی و گرمایشی ارسال می کنن. این تجهیزات به شدت بر کاهش هزینه های مصرف انرژی تاثیرگذارند.

سیستم آبیاری هوشمند

در گلخانه ها و ساختمان های دارای گل و گیاه می توان از سیستم های آبیاری هوشمند استفاده کرد. این سیستم ها دارای سنسورهای تشخیص رطوبت بوده و بر اساس تنظیمات اعمال شده بر روی آنها آبیاری انجام میشود. سیستم های آبیاری هوشمند از راه دور با اپلیکیشن قابل کنترل و پیگیری هستند.

پرده برقی هوشمند

در ساختمان های مسکونی و اداری و کاری نصب پرده های برقی رواج زیادی پیدا کرده است. پرده های معمولی پارچه ای و کرکره ها و غیره با نصب تجهیزات و سنسورها از راه دور قابل کنترل می باشند. این پرده ها نه تنها از طریق ریموت و گوشی تلفن همراه کنترل میشوند، بلکه بر اساس تنظیمات سناریو نیز می توان آنها را در زمان های مورد نیاز باز و بسته کرد. به عنوان مثال در سناریو ورود می توان تنظیمات را به گونه ای انجام داد که پرده ها باز و نور محیط استاندارد شود.

وسایل منزل هوشمند

برخی از وسایل برقی و الکترونیکی موجود در منزل به صورت هوشمند طراحی شده و می توان آنها را از راه دور کنترل نمود. از جمله این وسایل می توان به دستگاه قهوه ساز و فر و غذاسازهای هوشمند اشاره کرد.

ساختمان هوشمند به صرفه هست؟

با توجه به آنچه در طول متن اشاره شد و مزایای متعددی که هوشمند سازی به همراه دارد، می توان به این سوال پاسخ داد که آیا ساختمان هوشمند به صرفه است یا خیر؟ در شرایطی که هوشمند سازی با تجهیزات مناسب و کاملا سازگار با شرایط محیط انجام شود، به دلیل تاثیری که بر کاهش هزینه های مصرف انرژی دارند استفاده از آنها به صرفه است. در مقابل، در صورت اجرای نامناسب و عدم رعایت استانداردها، هوشمند سازی تاثیری بر امنیت و آسایش محیط نداشته و بدون شک به صرفه نخواهد بود. در نتیجه می توان گفت، به صرفه بودن یا نبودن هوشمند سازی به نوع تجهیزات و نحوه اجرای آن بستگی دارد.

قیمت هوشمند سازی ساختمان - knx.ir

هزینه هوشمند سازی ساختمان

به دلیل تفاوت هایی که در سیستم های هوشمند سازی و نحوه اجرای آنها وجود دارد، هزینه هوشمند سازی ساختمان نیز بر همین اساس تغییر می کند. پارامترهایی همچون فضاهای ساختمان ، نوع تجهیزات، نحوه برقراری ارتباط آنها با کنترلر، برند وسایل مورد استفاده در آن همگی می توانند بر قیمت اجرای ساختمان هوشمند تاثیر داشته باشند.

پیاده سازی ساختمان هوشمند

شرکت مهندسان مشاور ساختمان هوشمند آویتا با رویکردی خلاقانه و با استفاده از بروزترین تکنولوژی روز دنیا هوشمند سازی ساختمان با بالاترین درجه امنیت ارائه می دهد. این مجموعه از بهترین تجهیزات برند شناخته شده آلمانی Busch-Jeager تحت برند تجاری ABB استفاده نموده و با بیش از 40 سال سابقه فعالیت به یکی از نام های معروف و معتبر این حوزه در ایران تبدیل شده است. آویتا با بهره مندی از مهندسین و متخصصین با تجربه آماده همکاری در زمینه راه اندازی ساختمان های هوشمند اداری و تجاری و مسکونی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان آویتا تماس بگیرید.

سوالات متداول ساختمان هوشمند

ساختمان هوشمند چیست؟

در این ساختمان ها شرایط و تجهیزات به گونه ای تغییر پیدا می کنند که بتوان وسایل الکتریکی و الکترونیکی مختلف را کنترل کرد. با توجه به تنظیمات انجام شده بر روی وسایل و تجهیزات و اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسورهای مختلف دما،حرارتی و تشخیص دود و غیره فرمان هایی به وسایل مختلف ارسال و از این طریق آنها قابل کنترل هستند.

مزایا هوشمند سازی هوشمند چیست؟

کنترل بهتر بخش های مختلف ساختمان

قابلیت جلوگیری از آتش سوزی، نشت گاز و موارد مشابه

کنترل شرایط منزل و بخش های مختلف محوطه و غیره برای آسایش بیشتر سالمندان و کودکان

افزایش سطح آسایش افراد حاضر در ساختمان با تعریف سناریوها و برنامه های مختلف بر حسب شرایط محیط

کاهش هزینه های مصرف انرژی با تنظیم زمان مناسب روشن و خاموش شدن سیستم ها

× پشتیبانی آنلاین