جستجو کردن
Close this search box.

سیستم های هوشمند ساختمان bms

دسته بندی ها

دسته‌ها

سیستم های هوشمند ساختمان BMS

سیستم های هوشمند ساختمان BMS به سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری گفته میشود که برای مدیریت کامل تجهیزات به کار رفته برای هوشمند شدن ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. این سیستم ها که از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده اند، بر تجهیزاتی از قبیل سیستم های سرمایشی و گرمایشی، تهویه، نورپردازی و غیره از راه دور کنترل داشته و امکان تغییر تنظیمات آنها را دارا هستند. آویتا مجری، مشاوره و طراح سیستم های هوشمند ساختمان BMS در ادامه اطلاعات جامعی درباره این سیستم ها، مزایا و کاربرد و انواع مختلف آنها ارائه خواهد داد.

Bms چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر هوشمندسازی ساختمان ها و نقش سنسور یا حسگرها در محیط های مسکونی و کاری و غیره اهمیت زیادی پیدا کرده است. به طوریکه با هوشمند شدن ساختمان ها امکان برنامه ریزی سیستم های سرمایشی و گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع، نورپردازی، پرده ها و غیره وجود دارد. به منظور مدیریت عملکرد تجهیزات به کار رفته برای هوشمند سازی و برقراری ارتباط میان آنها، از سیستم های هوشمند ساختمان BMS استفاده میشود. BMS یا سیستم مدیریت ساختمان (Building Management System) سیستم های دولایه ای نرم افزاری و سخت افزاری هستند که به صورت یکپارچه تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی موجود در یک ساختمان را کنترل و مدیریت می کند. مجموعه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم های هوشمند ساختمان BMS به گونه ای برنامه ریزی میشوند که اجزای مختلف موجود در ساختمان را به طور مداوم مانیتور کنند. بر اساس اطلاعات بدست آمده با مانیتورینگ، فرمان های مناسب برای هر یک از بخش ها ارسال میشود تا عملکرد آنها به درستی انجام شده و میزان مصرف انرژی نیز کاهش یابد.
سیتم های هوشمند ساختمان bms - knx.ir

انواع سیستم های هوشمند bms

سیستم های هوشمند ساختمان BMS بر اساس نوع کاربرد و هدف هوشمند سازی طراحی های متفاوتی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری خواهند د اشت. به طوریکه در مرحله طراحی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS ابتدا نوع تجهیزات به کار رفته در ساختمان و هدف اصلی مد نظر قرار گرفته و سپس سیستم ارائه میشود. بر همین اساس می توان از پرکاربردترین انواع سیستم های هوشمند BMS به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم هوشمند BMS با مدل انرژی

همان طور که از نام این سیستم ها مشخص است، بیشتر برای کنترل مصرف انرژی و کمک برای کاهش آن تمرکز دارند. در این سیستم ها تجهیزاتی از قبیل سیستم های سرمایشی و گرمایشی و روشنایی هدف اصلی قرار گرفته و به گونه ای برنامه ریزی میشوند که متناسب با شرایط محیط و دما و نور مورد نظر روشن یا خاموش شوند. کنترل سیستم های روشنایی و موتورخانه ها تاثیر بسیار زیادی بر کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.

سیستم هوشمند BMS با مدل امنیتی

در ساختمان هایی که امنیت اهمیت بالایی داشته و ورود و خروج افراد با دوربین های مداربسته باید کنترل شود، سیستم های هوشمند ساختمان BMS با مدل امنیتی طراحی میشوند. در این سیستم ها تمام دوربین های مداربسته، دزدگیر و قفل های الکترونیکی و سایر تجهیزات امنیتی با برنامه ریزی دقیق هدف قرار میگیرند. در این سیستم ها تمام تجهیزات امنیتی با هم یکپارچه شده و با آنالیز اطلاعات بدست آمده از آنها، BMS فرمان های مورد نظر را ارسال می کند.

سیستم هوشمند BMS مدل کنترل تردد پارکینگ

در پارکینگ های عمومی و پارکینگ سازمان های امنیتی که ورود و خروج خودرها باید تحت نظر قرار گیرند، سیستم های هوشمند ساختمان BMS بر همین اساس برنامه ریزی میشوند. این سیستم ها به گیت های ورودی و خروجی و پلاک خوان ها و دوربین ها نظارت داشته و با مانیتورینگ دقیق اهداف مورد نظر را پیاده سازی می کنند.
سیتم های هوشمند ساختمان bms - knx.ir

BMS مدل اطفاء آتش سوزی

در محیط هایی که احتمال آتش سوزی بالا بوده و با هوشمندسازی تلاش بر رفع این مشکل میشود، سیستم های مدیریت ساختمان BMS با این مدل طراحی میشوند. در این سیستم ها سنسورهای تشخیص حریق و حساس به دود و آبپاش های سقفی و غیره یکپارچه شده و در زمان لازم بدون تاخیر فعال میشوند. در محیط های مسکونی، سازمان ها و ادارات و کارخانجات و غیره ممکن است یک یا چند مدل BMS با هم یکپارچه شوند. با یکپارچه شدن این سیستم ها با هم می توان امنیت، کنترل تردد و اطفاء حریق و کاهش مصرف انرژی را با هم بدست آورد. هر اندازه مدل های بیشتری در BMS پیاده سازی شوند، به همان اندازه سیستم پیچیده تر بوده و طراحی نرم افزاری و سخت افزاری آن هوشمندانه تر انجام خواهد شد.

کاربرد سیستم هوشمند bms

بر اساس مدل و نوع سیستم مدیریت ساختمان BMS کاربردهای مختلفی برای آنها ارائه میشود. از اصلی ترین کاربردهای این سیستم ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

مزایای سیتم هوشمند bms

استفاده از سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری برای یکپارچه سازی تجهیزات امنیتی و غیره منجر به مزایای متعددی میشود. به عنوان مثال، از مهم ترین مزایای سیستم هوشمند BMS می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

مزایای سیتم هوشمند bms

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای سیستم های هوشمند ساختمان BMS، کاهش مصرف انرژی در محیط های مسکونی و تجاری و کاری می باشد. سیستم های سرمایشی و گرمایشی و روشنایی همگی با مصرف انرژی فعالیت دارند. با هوشمند سازی ساختمان ها عملکرد این سیستم ها بر اساس شرایط محیط برنامه ریزی شده و بدون دخالت دست انسان و با دقت بالا در زمان مناسب روشن یا خاموش میشوند. به عنوان مثال، حداقل و حداکثر دمای محیط در این سیستم ها مشخص شده و بر همین اساس سیستم های سرمایشی و گرمایشی فعال یا غیرفعال میشوند. با این امکان مدت زمان روشن بودن این سیستم ها کاهش یافته و تاثیر چشمگیری بر میزان مصرف انرژی خواهد داشت.

سیستم های روشنایی و لامپ های موجود در فضای داخل ساختمان و نمای بیرونی نیز بر اساس میزان نور مورد نیاز در محیط تنظیم میشوند. با این امکان، در صورت روشن ماندن لامپ ها و فراموش کردن افراد برای خاموش کردن آنها، سیستم مدیریت ساختمان BMS به صورت خودکار نسبت به خاموش کردن آنها اقدام می کند. لازم به ذکر است که سیستم های هوشمند BMS حداقل تا 30 درصد میزان مصرف انرژی را کاهش می دهند.

سیتم های هوشمند ساختمان bms - knx.ir

افزایش طول عمر لوازم الکتریکی و الکترونیکی

یکی دیگر از مزایای سیستم مدیریت ساختمان BMS افزایش طول عمر لوازم موجود در محیط می باشد. چون این سیستم ها قادر به جلوگیری از روشن ماندن طولانی مدت لوازم الکتریکی هستند. به همین دلیل در صورت خروج افراد و روشن ماندن تلویزیون و سایر لوازم به طور خودکار سیستم BMS آنها را غیرفعال می کند.

افزایش امنیت ساختمان با BMS

سیستم های هوشمند ساختمان bms - knx.ir
در ساختمان های هوشمند تجهیزات امنیتی از قبیل دوربین های مداربسته، قفل های الکترونیکی و دزدگیر و غیره اهمیت بالایی دارند. با ایجاد یکپارچگی در این تجهیزات به کمک BMS می توان مانتیور بهتری در امنیت ساختمان داشت. با توجه به نوع طراحی صورت گرفته برای سیستم BMS و پروتکل های به کار رفته در آنها، سطح امنیت ساختمان متفاوت خواهد بود.

ایجاد رفاه بیشتر با سیستم هوشمند BMS

یکپارچه شدن مدیریت سیستم های روشنایی، پرده ها، سیستم صوتی، کنترل تردد و سیستم های سرمایشی و گرمایشی در نهایت منجر به افزایش آسایش افراد در محیط می شوند. به عنوان مثال، سیستم ها می توانند به گونه ای برنامه ریزی شوند که با ورود افراد به منزل سیستم صوتی موزیک مورد نظر را پخش نموده و پرده ها به اندازه استاندارد باز یا بسته شوند. جلوگیری از باز ماندن درب ها، اعمال کنترل های امنیتی در شرایط مورد نیاز همگی بدون شک بر آسایش و زندگی راحت تر و امن افراد تاثیر چشمگیری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق، سیستم مدیریت ساختمان BMS مزایای دیگری نیز دارند از قبیل:

دریافت گزارش دقیق از نحوه عملکرد تجهیزات مختلف

تغییر در تنظیمات اجزای مختلف بر اساس گزارش های بدست آمده توسط BMS

قابلیت اعمال تغییرات و تنظیمات روی اجزای مختلف هوشمند سازی ساختمان از راه دور با گوشی تلفن همراه

اجزای سیستم هوشمند ساختمان bms

برای مانیتور کامل تجهیزات هوشمندسازی موجود در ساختمان و محیط مورد نظر، در سیستم های BMS اجزای متعددی به کار می رود. این سیستم ها در حالت کلی از دو لایه نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده اند که هر یک زیرمجموعه های متعددی دارند. مهم ترین اجزای سیستم های هوشمند ساختمان BMS عبارتند از:

سیستم های هوشمند ساختمان bms - knx.ir
در ساختمان های هوشمند تجهیزات امنیتی از قبیل دوربین های مداربسته، قفل های الکترونیکی و دزدگیر و غیره اهمیت بالایی دارند. با ایجاد یکپارچگی در این تجهیزات به کمک BMS می توان مانتیور بهتری در امنیت ساختمان داشت. با توجه به نوع طراحی صورت گرفته برای سیستم BMS و پروتکل های به کار رفته در آنها، سطح امنیت ساختمان متفاوت خواهد بود.

واحد کنترل و پردازی مرکزی

واحد کنترل و پردازی مرکزی از مهم ترین اجزای سیستم های BMS می باشد. این واحد بر اساس اطلاعات ارسال شده از طریق سایر اجزا و پردازی هایی که انجام می دهد، فرمان های لازم را برای بخش های مختلف ارسال می کند. این بخش نقش بسیار مهمی در ایجاد هماهنگی بین اجزای مختلف موجود در سیستم هوشمندسازی دارد.

سنسورها

جمع آوری اطلاعات مختلف از قبیل دما، میزان دور و نوع گازهای موجود در محیط، ورود و خروج افراد یا باز و بسته شدن درب و پنجره ها توسط سنسور یا حسگرها انجام میشود. بر اساس نوع سیستم های هوشمند ساختمان BMS حسگرهایی که در آنها به کار می رود متفاوت خواهد بود.

تایمر در سیستم BMS

بسیاری از اقدامات مورد نیاز برای هوشمند سازی ساختمان بر اساس تعداد تکرارها اجرا میشوند. برای انجام یک یا چند کار به صورت تکراری در چند مرتبه، نیاز به قطعاتی به نام تایمر می باشد که در سیستم BMS نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

پروتکل های ارتباطی BMS

با توجه به اینکه سیستم هوشمندسازی بی سیم می باشد یا سیمی، به شیوه های مختلفی ارتباط بین اجزای سیستم برقرار می گردد. این پروتکل ها نوعی رابط و برقرارکننده ارتباط بین اجزای مختلف سیستم های هوشمند ساختمان هستند.

نرم افزار BMS

از دیگر اجزای سیستم های هوشمند ساختمان BMS می توان به نرم افزار آن اشاره کرد. در این نرم افزارها با توجه به نوع طراحی صورت گرفته برای آنها امکان گزارش گیری های مختلف و غیره پیاده سازی میشود.

وب سرور BMS

سیستم های BMS این امکان را در اختیارتان قرار می دهند تا از طریق اینترنت با کمک گوشی تلفن همراه یا مرورگر وب تجهیزات را کنترل کنید. برای برقراری این ارتباط نیاز به وب سرور می باشد.

رابط کاربری سیستم هوشمند ساختمان BMS

برای مدیریت تجهیزات هوشمندسازی نصب شده در ساختمان، دریافت گزارش های مورد نظر و اعمال تغییرات توسط کاربر نیاز به رابط می باشد. سیستم های BMS دارای اپلیکیشن و نرم افزارهای قابل نصب در کامپیوتر می باشند که با رابط کاربری آسان در اختیار مدیر ساختمان و سایر افراد قرار میگیرند.

علاوه بر موراد فوق، در سیستم های BMS اجزایی همچون پریز، دیمر و نمایشگرهای دارای کلیدهای لمسی نیز موجود می باشند.

سوالات متداول سیستم های هوشمند ساختمان bms

Bms چیست؟

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان (Building Management System) سیستم های دولایه ای نرم افزاری و سخت افزاری هستند که به صورت یکپارچه تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی موجود در یک ساختمان را کنترل و مدیریت می کند.

انواع سیستم های هوشمند bms

سیستم هوشمند BMS با مدل انرژی

سیستم هوشمند BMS با مدل امنیتی

سیستم هوشمند BMS مدل کنترل تردد پارکینگ

BMS مدل اطفاء آتش سوزی

× پشتیبانی آنلاین