جستجو کردن
Close this search box.

خانه هوشمند چیست؟

دسته بندی ها

دسته‌ها
فهرست مطالب

خانه هوشمند

خانه  هوشمند یا اسمارت هوم smart home ورود تکنولوژی به زندگی را به خوبی بازگو می کند و شرایطی را فراهم نموده تا کنترل بسیاری از سیستم های موجود در منزل را از راه دور در اختیار داشته باشید. مزایای متعدد این خانه ها و تاثیر شگفت انگیز آنها بر آسایش تمام افراد خانواده و کاهش هزینه ها باعث شده اند تا هوشمند سازی منازل در تمام دنیا و حتی ایران اهمیت زیادی پیدا کند. شرکت مهندسان مشاور ساختمان هوشمند آویتا در ادامه به هر آنچه که باید درباره تاریخچه اسمارت هوم ها ، قیمت خانه هوشمند ، تجهیزات و امکانات موجود در این خانه ها بدانید اشاره خواهد داشت.

اسمارت هوم چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی در تمام امور زندگی تغییر و تحول شگرفی ایجاد شده و نمونه بارز آن در هوشمند سازی ساختمان ها می توان مشاهده کرد. خانه هوشمند مجموعه ای از تمام سیستم های الکتریکی نظیر سیستم های سرمایش و گرمایش، روشنایی ، پرده و کرکره برقی،سیستم صوتی و سیستم های امنیتی می باشد که به صورت یکپارچه قابل کنترل هستند. به عبارت دیگر، در اسمارت هوم ها، امکان کنترل یکپارچه روشنایی ، پرده ها، سیستم های صوتی و امنیتی و درب باز کن ها، فن کوئل، داکت اسپلیت ، اسپلیت ، گرمایش از کف و حتی روشن و خاموش کردن لوازم برقی آشپزخانه و کنترل باز و بسته بودن شیر آب و گاز و غیره امکان پذیر شده است.

مهم ترین ویژگی که در هوشمند سازی منازل وجود دارد و یک مزیت بزرگ برای آن به شمار می رود، قابلیت کنترل وسایل و سیستم های مختلف از راه دور است. برای کنترل این سیستم ها روش های متعددی ارائه شده اند که اصلی ترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

هوشمند سازی منازل - knx.ir
اسمارت هوم - knx.ir

اجزای اسمارت هوم

برای راه اندازی خانه های هوشمند به تجهیزاتی نیازمندیم که کاربردهای آنها متفاوت است. در حالت کلی این تجهیزات را می توان بر اساس نوع کاربردشان به دو دسته تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

کنترلر های هوشمند و تجهیزات تابلویی

این دسته از تجهیزات در تابلو برق سیستم هوشمند نصب شده و نوع آنها متناسب با سیستم های موجود در خانه هوشمند انتخاب و متناسب با تعداد نقاط کنترلی موجود ، تعداد کانال های آنها مشخص میشوند.  

تجهیزات دیواری سیستم هوشمند ساختمان

به کلید های هوشمند و تاچ پنل ها که در فضاهای مختلف به منظور کنترل سیستم هوشمند ساختمان نصب می شوند،گفته میشود که از طراحی های متنوعی برخوردار هستند.

تاریخچه اسمارت هوم

برخلاف آنچه اغلب افراد تصور می کنند، اسمارت هوم ها اصطلاح جدیدی نیست، اما ابتدا تنها در کشورهای توسعه یافته کاربرد داشت و به مرور به سایر نقاط دنیا نفوذ پیدا کرد. ردپای هوشمند سازی منازل را می توان در سال های 1966 و با معرفی اولین اتوماسیون خانگی echo IV توسط مهندس وستینگاهوس، جیم ستارلند مشاهده کرد. سیستم معرفی شده توسط وی در ابتدا قابلیت های گسترده ای نداشت و بیشتر برای کنترل دما مورد استفاده قرار میگرفت. از دیگر قابلیت های این اتوماسیون می توان به امکان ذخیره سازی دستور غذا و همچنین خاموش و روشن کردن وسایل اشاره کرد.

پس از گذشت کمتر از یک دهه از معرفی اتوماسیون ECHO IV، پروتکل X10 در سال 1975 روی کار آمد و تغییرات شگرفی را در سیستم های هوشمند ایجاد کرد. سیستم های BMS جمله نمونه های پرکاربرد در خانه های هوشمند بود که از این پروتکل استفاده می کرد.

هوشمند سازی منازل - knx.ir

این سیستم ها در ابتدا برای کنترل تاسیسات ساختمان کاربرد داشت. پس از آن در سال 1992 کوپلر شرکت زیمنس با استاندارد EIBA معرفی شد که دارای نرم افزار ETS بود و در هوشمند سازی وسایل برقی مورد استفاده قرار گرفت.

بیشترین تحول در خانه های هوشمند پس از معرفی اینترنت و دسترسی آسان تمام افراد به آن ایجاد شد. به طوریکه از 1990 تا 2000 این روند با رشد سریع تری طی شد و با معرفی اصطلاح IOT یا اینترنت اشیا هوشمند سازی چهره جدیدی به خودش گرفت. در حال حاضر یکی از مطمئن ترین پروتکل ها در این زمینه KNX می باشد. بر اساس این پروتکل، تجهیزات درون سیستم به کمک دو زوج کابل سبز رنگ KNX کابل کشی و ارتباط بین وسایل مختلف و کنترل آنها فراهم میشود.

سناریو در خانه هوشمند چیست؟

با توجه به اینکه تمام تجهیزات به کار رفته در اسمارت هوم ها برای بالا بردن سطح آرامش و آسایش و امنیت در منازل می باشد، به همین دلیل امکان تعریف سناریو در آنها فراهم شده است. در واقع با تعریف سناریو شرایط مورد نظر را به سیستم معرفی و بر همین اساس تجهیزات مختلف برنامه ریزی و الگوریتم های سیستم تنظیم میشوند. به عنوان مثال، سناریو خروج از منزل می تواند به معنای خاموش شدن تمام سیستم ها و چراغ ها  و بسته بودن شیر آب و گاز و فعال شدن سیستم امنیتی باشد. در این صورت پس از انتخاب این سناریو ، تمام تجهیزات منزل بر همین اساس تنظیم میشوند. از جمله سناریوهای پرکاربرد برای هوشمند سازی منازل می توان به سناریو ورود و خروج از منزل، سناریو استراحت، سناریو مهمانی اشاره کرد.

همچنین در بسیاری از سیستم های هوشمند سازی خانه می توان بر اساس شرایط محیط نیز سناریوی مورد نظر را تعریف کرد. به عنوان مثال، سناریو ناهار خوری با سالن پذیرایی متفاوت است و بر حسب شرایط می توان میزان کنترل نور و باز و بسته بودن پرده ها و غیره را تنظیم کرد.

اسمارت هوم - knx.ir
خانه هوشمند - knx.ir

مزایای خانه هوشمند

رشد چشمگیر اسمارت هوم ها و تجهیزات متعددی که برای آنها توسط کمپانی های مختلف ارائه میشود، نشان دهنده بازخورد ایده آل اغلب افراد می باشد. با راه اندازی سیستم های هوشمند در منازل می توان به مزایای متعددی دست پیدا کرد که برخی از آنها عبارتند از:

تضمین امنیت در خانه های هوشمند

یکی از مهم ترین مزایایی که در راه اندازی اسمارت هوم می توان به آن دست پیدا کرد، بالا بردن سطح امنیت منزل است. امکان بررسی و کنترل شرایط منزل از راه دور از طریق اپلیکیشن روی گوشی و تبلت وجود دارد. علاوه براین، استفاده از شیر برقی آب و گاز هوشمند نیز می تواند امنیت را بهبود ببخشد. با استفاده از این نوع تجهیزات می توان از طریق گوشی تلفن همراه و از راه دور بررسی کرد که آیا شیر آب و گاز بسته هستند یا خیر و در صورت نیاز وضعیت آنها را تغییر داد.

هوشمند سازی منازل - knx.ir

کاهش هزینه های مصرف انرژی

با تعریف سناریوهای مختلف می توان روشن و خاموش بودن وسایل برقی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی را در منزل بر حسب شرایط کنترل کرد. در این صورت با خروج از منزل و فعال سازی سناریو خروج تمام لامپ ها و وسایل برقی خاموش میشوند. علاوه براین، بر اساس دمای محیط نیز سیستم های گرمایشی و سرمایشی به صورت خودکار روشن و خاموش میشوند. تمام این موارد می توانند به شدت بر کاهش 40 درصدی هزینه ها و پرداخت قبوض با رقم های نجومی جلوگیری کنند.

هوشمند سازی منازل - knx.ir

افزایش سطح نظم و آسایش در منزل

خانه هوشمند - knx.ir

با توجه به اینکه خانه هوشمند ارتباط بین وسایل مختلف را برقرار می سازد، به همین دلیل می تواند به شدت بر افزایش نظم و آسایش در محیط زندگی موثر واقع شود. برای درک بهتر این موضوع شرایطی را تصور کنید که از محل کار زمان روشن شدن قهوه ساز و غذاساز را تنظیم کنید تا قبل از ورود شما غذا و نوشیدنی آماده باشد. فعال کردن جاروبرقی از راه دور و نظافت خودکار آن، روشن شدن ماشین لباسشویی از جمله موارد هستند که در اسمارت هوم به آن دست پیدا می کنید. علاوه براین، در خانه های هوشمند حتی می توانید کنترل نور پرده و میزان باز و بسته بودن آنها را نیز بر حسب شرایط یا به دلخواه تنظیم کنید.

تاثیر هوشمندسازی منازل بر قیمت ملک

بدون شک هر اندازه ساختمان دارای امکانات بیشتر و بهتری باشد، به همان اندازه نیز ارزش مالی آن افزایش پیدا می کند. با نصب کلید و پریزهای هوشمند یا سیستم های گرمایشی و سرمایشی قابل کنترل از راه دور و موارد مشابه می توان تا حد زیادی ارزش ملک را بالا برد.

قیمت خانه هوشمند

قیمت خانه هوشمند از فاکتورهای مهمی می باشد که قبل از اجرای پروژه باید به طور کامل بررسی شود. چون نرخ ها و هزینه ها بر اساس فاکتورهای بسیار زیادی تعیین می گردد و با شناخت آنها برای انتخاب تجهیزات بهتر می توانید تصمیم گیری کنید. چند عامل بسیار تاثیرگذار در این زمینه عبارتند از:

قیمت خانه هوشمند بر اساس شرایط ساختمان

به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهایی که می تواند در افزایش یا کاهش هزینه های خانه هوشمند اثر چشمگیری ایجاد کند، وضعیت فعلی خانه است. آیا خانه ای که قصد هوشمند سازی آن را دارید نوساز است یا قدیمی و یا در حال ساخت است؟ در تمام پروژه های هوشمند سازی خانه ها ابتدا لازم است نقشه برای تعیین محل نصب تجهیزات، نحوه کابل کشی و برقراری ارتباط میان آنها و همچنین تخمین زدن برای مقدار کابل مورد نیاز و تعداد کلیدهای لمسی و غیره ترسیم شود. این نقشه ها بر اساس محل قرارگیری دیوارها، کلید و پریز و تابلو برق منزل و غیره تعیین می گردد.

خانه هوشمند - knx.ir

بر همین اساس می توان گفت، در خانه های در حال ساخت که هنوز برق کشی ساختمان انجام نشده و تاسیسات نصب نشده اند، در ترسیم نقشه حق انتخاب بالاتری وجود دارد. لذا کلید و پریزها و غیره به گونه ای متصل میشود که به کمترین مقدار کابل برای اتصالات تجهیزات هوشمند سازی نیاز باشد. به همین دلیل است که قیمت خانه هوشمند در منازل در حال ساخت در اغلب مواقع ارزان تر از خانه های قدیمی و نوساز است.

در منازل و خانه های قدیمی به دلیل غیر استاندارد بودن کابل کشی ها، فرسوده بودن تاسیسات و موارد مشابه هزینه های بیشتری برای هوشمندسازی باید در نظر گرفته شود. در حالت کلی قیمت خانه هوشمند در منازل در حال ساخت نسبت به ساختمان های قدیمی و نوساز مقرون به صرفه تر است.

تعداد و نوع تجهیزات خانه هوشمند

به دلیل اهمیت بسیار زیاد هوشمند شدن خانه ها، محصولات بسیار متنوعی در این زمینه ارائه شده و با سرعت بالایی نیز شاهد نمونه های جدید در این زمینه هستیم. توجه داشته باشید که قیمت خانه هوشمند تا حد زیادی به نوع و تعداد تجهیزات و وسایل هوشمندسازی که در محیط استفاده می کنید بستگی دارد. این کاملا طبیعی است که هر چه تعداد بیشتری از وسایل هوشمندسازی در خانه به کار رفته باشد، هزینه نهایی پروژه نیز با رشد مواجه خواهد شد.

در مرحله ترسیم نقشه هوشمند سازی خانه بر اساس هدفی که از انجام این کار دارید و با در نظر گرفتن شرایط محیط، تعداد و نوع محصولات مشخص می گردد. به همین دلیل در این گام می توان تا حد زیادی قیمت خانه هوشمند را تخمین زد و بر اساس میزان بودجه مشتری تغییراتی در نقشه ایجاد نمود. هر اندازه تجهیزات بهتر و پیشرفته تر با تعداد بالاتری در محیط نصب کنید، امکانات بیشتری در اختیار خواهید داشت، اما هزینه پروژه افزایش پیدا می کند.

قیمت خانه هوشمند knx

Knx یکی از پروتکل های بسیار شناخته شده برای هوشمندسازی می باشد که مهم ترین ویژگی آن، استفاده از کابل کشی برای اتصال تجهیزات مختلف است. علاوه براین، در این پروتکل از کلیدهای هوشمند، تاچ پنل ها و همچنین کنترلرهای هوشمند نیز استفاده میشود. به همین دلیل قیمت خانه هوشمند knx تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و کمی افزایش پیدا می کند.

البته نوع پوتکل به تنهایی نمی تواند تعیین کننده گران یا ارزان بودن هزینه خانه هوشمند باشد، بلکه باید مجموعه ای از تمام فاکتورها را مد نظر قرار داد. اما می توان گفت، با شرایط مساوری از نظر متراژ خانه و تعداد وسایل، خانه هایی که از پروتکل knx استفاده می کنند کمی گران تر خواهند بود.

قیمت خانه هوشمند - knx.ir

قیمت خانه های هوشمند بر اساس متراژ

متراژ خانه و میزان بزرگی آن ارتباط مستقیم با تعداد تجهیزات و میزان کابل های مورد استفاده دارد. به همین دلیل نمی توان از نقش متراژ خانه بر قیمت هوشمندسازی آن چشم پوشی کرد. برای خانه های ویلایی و بزرگ که از تجهیزات بیشتری بای هوشمند شدن پرده ها، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، نظارت بر اتاق کودکان و سالمندان استفاده میشود، هزینه نهایی کار بیشتر است. اما برای خانه های کوچک تر به تعداد کمی از صفحات لمسی و کابل و غیره نیاز است.

متراژ خانه و میزان بزرگی آن ارتباط مستقیم با تعداد تجهیزات و میزان کابل های مورد استفاده دارد. به همین دلیل نمی توان از نقش متراژ خانه بر قیمت هوشمندسازی آن چشم پوشی کرد. برای خانه های ویلایی و بزرگ که از تجهیزات بیشتری بای هوشمند شدن پرده ها، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، نظارت بر اتاق کودکان و سالمندان استفاده میشود، هزینه نهایی کار بیشتر است. اما برای خانه های کوچک تر به تعداد کمی از صفحات لمسی و کابل و غیره نیاز است.

برند تجهیزات هوشمند سازی

در تمام مراحل ساخت خانه و تجهیز آن، برند تجهیزات به کار رفته در آنها ارتباط مستقیم با قیمت نهایی پروژه دارد. این مساله مهم در هوشمند شدن منزل نیز وجود دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. هر اندازه برند معتبرتری را بای تجهیزات انتخاب می کنید، قطعا هزینه بیشتری باید پرداخت شود. به عنوان مثال اینکه از تجهیزات سامسونگ استفاده می کنید یا شیائومی می توان به شدت بر قیمت کار تاثیرگذار باشد.

قیمت خانه هوشمند - knx.ir

علاوه بر برند، قابلیت های در نظر گرفته شده برای وسایل نیز اهمیت دارند. برندها در مدل های مختلف محصولات خود قابلیت هایی متفاوتی را ارائه می دهند. به همین دلیل قیمت آنها نیز با هم فرق دارد و در نهایت می تواند قیمت خانه هوشمند را افزایش یا کاهش دهد.

همچنین لازم به ذکر است، میزان مهارت تیم های ارائه دهنده این خدمات نیز می تواند ارتباط مستقیم بر قیمت ها داشته باشد. افراد و تیم های حرفه ای به دلیل رعایت استانداردها، ترسیم نقشه های بسیار حرفه ای برای چیدمان تجهیزات هوشمند سازی و نصب صحیح آنها دستمزد بیشتری نیز دریافت خواهند کرد. مهم تر از همه اینکه، تجهیزاتی که این قبیل تیم ها از جمله گروه آوینا استفاده می کند، همگی وارداتی بوده و به همین دلیل تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز می باشد. به همین دلیل قیمت ها در بازه های زمانی مختلف متفاوت هستند.

اسمارت هوم شامل چه امکاناتی میشود؟

همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، در هر یک از سیستم های هوشمند سازی با توجه به نوع تجهیزات در دسترس می توان سناریوهای مختلفی را تعریف کرد. به طوریکه در سیستم های پیشرفته خانه های هوشمند با تعریف سناریوهای مختلف امکانات متعددی در اختیارتان قرار خواهد گرفت که برخی از آنها شامل موارد زیر میشود:

امکانات ورود به منزل

در سناریوی ورود به منزل می توان موارد زیر را پیاده سازی نمود:

  • تنظیم نور و روشنایی از قسمت ورودی تا سایر بخش های مورد نظر
  • تنظیم دما بر حسب شرایط
  • روشن شدن قهوه ساز و غذا ساز و موارد مشابه بر حسب نیاز
  • تنظیم پرده ها و زاویه و میزان باز و بسته بودن آنها
  • فعال سازی سیستم صوتی و تصویری
  • دریافت گزارش از تعداد ورود و خروج افراد
خانه هوشمند - knx.ir
خانه هوشمند - knx.ir

امکانات خروج از منزل هوشمند

در سناریوی خروج از منزل نیز می توان موارد زیر را تنظیم نمود:

  • خاموش شدن لامپ ها و چراغ ها و سیستم های اضافی
  • بستن کامل شیر آب و گاز
  • کاهش دمای منزل بر حسب شرایط در صورت عدم حضور
  • بهبود نور منزل برای رشد گیاهان با تنظیم زاویه باز و بسته بودن پرده ها
  • فعال سازی سیستم های حفاظتی و امنیتی
  • ایجاد تنظیمات برای شبیه سازی حضور افراد به منظور بالا بردن امنیت ساختمان
  • دریافت گزارش از ورود و خروج افراد به همراه زمان

قابلیت های بخش ناهار خوری

در بخش ناهار خوری تمرکز بر روی احساس خوشایند و آرامش افراد بوده و به همین دلیل نور و دما باید ایده آل باشند. بر همین اساس می توان برای سیستم های هوشمند سازی منازل در بخش ناهار خوری سناریو را به قابلیت های زیر تنظیم نمود:

  • تنظیم نور محیط بر حسب زمان و شرایط
  • تنظیم دمای محیط با توجه به نوع غذا و شرایط محیط و تعداد افراد حاضر
  • تنظیم نور پرده ها بر اساس شرایط محیط
  • فعال سازی سیستم صوتی و تصویری

امکانات بخش پذیرایی اسمارت هوم

در سالن پذیرایی منزل به منظور بهبود شرایط برای رفاه و آسایش بیشتر مهمانان می توان در خانه هوشمند تنظیمات زیر را انجام داد:

  • تنظیم نور محیط و خاموش و روشن شدن لامپ ها بر حسب شرایط
  • روشن شدن نورهای تزیینی و روشنایی تابلو ها هنگام حضور مهمانان
  • تنظیم نور از طریق کنترل پرده ها
  • تنظیم دمای مناسب و متناسب با شرایط محیط و خواسته مهمانان
  • فعال سازی سیستم صوتی و تصویری
  • دریافت گزارش از دما و نور و روشنایی از راه دور

قابلیت های آشپزخانه هوشمند

در اسمارت هوم ها آشپزخانه اهمیت ویژه ای دارد چون می تواند به شدت بر آسایش افراد و حتی امنیت تاثیرگذار باشد. چند قابلیت مهم در این بخش عبارتند از:

  • تنظیم نور و میزان روشنایی با روشن و خاموش شدن لامپ و نورپردازی های سقف و اطراف کابینت و غیره
  • تنظیم دما از طریق فعال سازی سیستم های تهویه
  • تنظیم نور ورودی از طریق کنترل پرده ها
  • فعال سازی سیستم صوتی بر اساس شرایط مورد نیاز (تنظیم در مد آشپزی یا شستشوی ظروف و غیره)
  • دریافت گزارش از وضعیت سایر سیستم ها در سایر بخش های منزل

ویژگی های اتاق نشیمن یا TV ROOM

به منظور بهبود شرایط در زمان تماشای تلویزیون و گفتگوی افراد خانواده در اتاق نشیمن قابلیت های زیر در سیستم هوشمند سازی قابل پیاده سازی می باشند:

  • تنظیم نور لامپ ها و نورپردازی های سقف و غیره
  • تنظیم پرده ها بر اساس شرایط مورد نیاز در زمان تماشای فیلم و غیره
  • کنترل دمای مطلوب محیط
  • فعال سازی سیستم صوتی و تصویری
  • دریافت گزارش از دما و نور سایر بخش های منزل
خانه هوشمند - knx.ir

ویژگی های اتاق خواب

با توجه به نوع اتاق خواب و معمولی یا مستر بودن آن نیز می توان از امکانات متفاوت خانه های هوشمند بهره مند شد. برخی از این قابلیت ها عبارتند از:

  • تنظیم نور بر اساس شرایط محیط (می توان نور زمان خواب را با زمان آرایش و مطالعه و استراحت متفاوت تنظیم کرد)
  • تنظیم دما در زمان های متفاوت
  • تعریف سناریو بر اساس شرایط مورد نظر (به عنوان مثال در زمان مطالعه قبل از خواب نوع موسیقی، نور پرده ها و چراغ ها، دما را به دلخواه تعریف کرد)
  • تنظیم نور و دمای حمام در اتاق خواب های مستر

امکانات در پارکینگ ساختمان

  • نظارت لحظه ای به بخش های مختلف پارکینگ و بخش های ورودی و خروجی خودروها
  • تنظیم دما و فعال سازی سیستم تهویه بر اساس شرایط محیط و زمان بندی شده
  • تنظیم نور و روشنایی محیط در روز و شب به اندازه استاندارد
  • باز و بسته شدن درب پارکینگ

قابلیت ها در راهرو و راه پله ها

امکانات خانه های هوشمند در راه پله ها و راهروهای بیرونی و داخلی شامل موارد زیر می باشند:

  • تنظیم نور و روشنایی در شرایط عدم حضور افراد
  • روشن شدن خودکار چراغ ها در زمان ورود افراد به راه پله ها
  • تنظیم نور راهروهای منزل بر اساس شرایط محیط (تنظیم نور در شب و روز)

سرویس بهداشتی خانه هوشمند

با توجه به اینکه در سرویس بهداشتی نور و تهویه هوا بیشترین اهمیت را دارد، لذا در سیستم های اسمارت هوم می توان تنظیماتی را بر همین اساس انجام داد:

  • تنظیم نور بر اساس حضور یا عدم حضور افراد
  • فعال سازی سیستم تهویه به صورت خودکار بر اساس شرایط محیط برای بهبود هوا

ویژگی های فضای ورزشی منازل

در ویلا، هتل ها و مجتمع های مسکونی که دارای فضای ورزشی و استخر می باشند نیز می توان برخی از قابلیت ها را در هوشمند سازی آنها فعال کرد که عبارتند از:

  • تنظیم نور استخر، جکوزی و سونا بر حسب شرایط
  • تنظیم دمای محیط بر اساس تعداد افراد حاضر و شرایط محیط
  • فعال سازی سیستم تهویه هوا
  • فعال سازی سیستم صوتی در بخش های مختلف
  • فعال سازی پمپ های مختلف موجود در استخر و سونا و جکوزی
هوشمند سازی منازل - knx.ir

انواع خانه هوشمند

به دلیل تفاوت هایی که در نحوه پیاده سازی اسمارت هوم ها و همچنین تکنولوژی و پروتکل به کار رفته در آنها وجود دارد، این خانه را می توان در گروه های مختلفی دسته بندی کرد. در حالت کلی چند نوع خانه هوشمند بر اساس نحوه اجرا و ارتباط بین اجزای آنها وجود دارد که عبارتند از:

اسمارت هوم بی سیم

این گروه از خانه های هوشمند، تجهیزات بدون نیاز به کابل کشی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و پروتکل های زیادی برای اجرای سیستم هوشمند از این طریق  وجود دارند که  از مهم ترین ویژگی های این شیوه ، می توان به اجرای سریع و آسان و عدم نیاز به کابل کشی اشاره کرد. اما به دلایل مختلف مانند وجود نویز ارتباطات بی سیم ممکن است قطع شود و یک نقطه ضعف برای آنها محسوب می گردد.

خانه هوشمند سیمی

همان طور که از نام این گروه مشخص است، ارتباط بین تجهیزات مختلف از طریق کابل برقرار میشودکه استاندارد KNX  معتبرترین استاندارد جهانی برای پیاده سازی و اجرای سیستم های هوشمند ساختمان می باشد . در این پروتکل تجهیزات از طریق کابل دو زوج و سبز رنگ KNX  به یکدیگر متصل می شوند.

خانه هوشمند به صرفه است؟

یکی از رایج ترین سوالات و البته نگرانی هایی که درباره اسمارت هوم ها وجود دارد، هزینه های آنها می باشد. به طوریکه اغلب افراد سوال میپرسند که خانه هوشمند به صرفه است یا خیر؟ واقعیت این است که هوشمند سازی منازل نیاز به صرف هزینه دارد  اما تاثیراتی که کاهش مصرف انرژی به مرور ایجاد می کنند می تواند تا حد زیادی هزینه های اولیه را بپوشاند. علاوه براین، تاثیر بسیار زیاد استفاده از این تجهیزات در منزل بر قیمت ملک نیز می تواند دلیل دیگری بر به صرفه بودن خانه های هوشمند است.

هزینه هوشمند سازی منازل

در تعیین هزینه هوشمند سازی منازل فاکتورهای بسیار زیادی نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به نوع تجهیزات، برند، نقاط و سیستم های کنترلی در آنها اشاره کرد. در اجرای اسمارت هوم بر اساس شرایط محیط و خواسته افراد می توان قابلیت ها و تجهیزات متفاوتی را انتخاب کرد. به عنوان مثال ممکن است تنها هدف تنظیم نور و روشنایی و کنترل پرده ها باشد. در مقابل برخی از ساختمان ها ممکن است کنترل سیستم سرمایشی و گرمایشی، فعال سازی سیستم صوتی و تصویری و حتی نظارت بر بخش های مختلف از راه دور نیز در آنها اجرا شود. بدون شک پیاده سازی شرایط دوم نیاز به هزینه بیشتری دارد. چون تعداد نقاط کنترلی تاثیر مستقیم بر قیمت هوشمند سازی منزل دارد.

مهم تر از همه اینکه، برند تولید کننده تجهیزات نیز می تواند به شدت بر قیمت ها تاثیرگذار باشد. لازم به ذکر است، به دلیل وارداتی بودن اغلب تجهیزات مورد نیاز خانه های هوشمند، قیمت ها بر اساس نوسانات نرخ ارز تغییر می کند.

سوالات متداول اسمارت هوم

اسمارت هوم چیست؟

خانه هوشمند مجموعه ای از تمام سیستم های الکتریکی نظیر سیستم های سرمایش و گرمایش، روشنایی ، پرده و کرکره برقی،سیستم صوتی و سیستم های امنیتی می باشد که از به صورت یکپارچه قابل کنترل هستند.

مزایا خانه هوشمند چیست؟

تضمین امنیت در خانه های هوشمند

کاهش هزینه های مصرف انرژی

افزایش سطح نظم و آسایش در منزل

تاثیر هوشمندسازی منازل بر قیمت ملک

× پشتیبانی آنلاین