جستجو کردن
Close this search box.

امکانات و مزایا هوشمند سازی ویلا

دسته بندی ها

دسته‌ها
فهرست مطالب

هوشمند سازی ویلا

هوشمندسازی ویلا با توجه به اینکه در اغلب روزهای سال این ساختمان ها خالی از سکنه هستند، یکی از مهم ترین تاثیرات مثبت تکنولوژی بر زندگی به شمار می رود. جمع آوری اطلاعات به کمک سنسورها برای کنترل تجهیزات از راه دور خلاصه ای از نحوه عملکرد این نوع ویلاها به شمار می رود. گروه مهندسان مشاور ساختمان هوشمند آویتا در ادامه هوشمند سازی ویلا، مزایا، معایب، کاربرد، تجهیزات، نحوه راه اندازی و عملکرد و همچنین هزینه های اجرای آن را بررسی خواهد کرد.

هوشمندسازی ویلا چیست؟

باغ و ویلا از جمله ساختمان های مسکونی می باشند که در مناطق خوش آب و هوا و بیرون از شهر واقع شده و به همین دلیل در اغلب روزهای سال خالی از سکنه هستند. عدم حضور مالک و سایر افراد در ویلا باعث میشود نه تنها از نظر امنیتی مشکلات زیادی بوجود آید، بلکه مدیریت آبیاری باغ، استخر و جکوزی و همچنین مصرف انرژی توسط سیستم های سرمایشی و گرمایشی با چالش مواجه شود. هوشمند سازی ویلا استفاده از مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است که شرایط را برای مدیریت ویلا از راه دور و همچنین به صورت مرکزی فراهم می کند.

هوشمند سازی ویلا - knx.ir
هوشمند سازی ویلا - knx.ir

باغ و ویلا از جمله ساختمان های مسکونی می باشند که در مناطق خوش آب و هوا و بیرون از شهر واقع شده و به همین دلیل در اغلب روزهای سال خالی از سکنه هستند. عدم حضور مالک و سایر افراد در ویلا باعث میشود نه تنها از نظر امنیتی مشکلات زیادی بوجود آید، بلکه مدیریت آبیاری باغ، استخر و جکوزی و همچنین مصرف انرژی توسط سیستم های سرمایشی و گرمایشی با چالش مواجه شود. هوشمند سازی ویلا استفاده از مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است که شرایط را برای مدیریت ویلا از راه دور و همچنین به صورت مرکزی فراهم می کند.

مزایای هوشمند سازی ویلا

استقبال بسیار زیاد از سیستم های هوشمند سازی ساختمان در باغ و ویلا نشان دهنده مزایای متعدد آنها می باشد. البته مزایایی که از هوشمند شدن ویلا دریافت میشود، ارتباط مستقیم با نوع تجهیزات به کار رفته در آنها دارد. اما در حالت کلی می توان گفت ورود IOT یا همان اینترنت اشیا در کنترل ویلاها چند مزیت مهم را به همراه دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

آبیاری بهتر باغ

یکی از مهم ترین دغدغه های مالکین ویلاها، آبیاری باغ و باغچه ها در شرایط عدم حضور فرد در ساختمان می باشد. از آنجا که تمام ویلاها دارای باغبان نمی باشند، به همین دلیل رشد گیاهان و درختان در این شرایط با چالش زیادی مواجه خواهد شد. یکی از بهترین مزایای هوشمندسازی ویلاها، هوشمند شدن سیستم آبیاری است.

با راه اندازی سیستم آبیاری هوشمند در ویلا این امکان فراهم میشود تا با توجه به شرایط محیط شیر آب قطع و وصل شود. سنسورهای نصب شده در بخش های مختلف باغ و اطراف درختان و گیاهان میزان رطوبت و شرایط آب و هوایی را بررسی و اطلاعات را برای سیستم کنترلر ارسال می کنند. در نهایت تجهیزات هوشمند می توانند برای شروع یا پایان آبیاری تصمیم گیری و فرمان را برای سایر تجهیزات ارسال کند. علاوه براین، از راه دور نیز مالک ویلا می تواند فرمان های لازم را برای آبیاری باغ و باغچه ها با اینترنت ارسال کند و یا آبیاری طبق زمان بندی از پیش تایین شده انجام شود .

بهبود امنیت با هوشمند سازی ویلا

از بزرگترین چالش ها در باغ و ویلاهای خالی از سکنه، امنیت و ورود افراد غیر مجاز به ساختمان می باشد. به جرات می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل هوشمند کردن ویلاها، بالا بردن امنیت آنها می باشد. با استفاده از آیفون های متصل به سیستم هوشمند و همچنین دوربین های مداربسته و اتصال آنها به سیستم هوشمند می توان تا حد زیادی از ورود افراد غیر مجاز به ساختمان جلوگیری کرد.

آیفون های تصویری هوشمند این قابلیت را دارند تا از طریق اپلیکیشن یا نرم افزار مدیریتی از راه دور در دسترس باشند. به طوریکه مالک می تواند از راه دور تصویر افرادی که زنگ درب را می زنند مشاهده کنند و در صورت لزوم درب را برای آنها باز کنند. علاوه براین، با کمک دوربین های مداربسته و اطلاعات ارسالی توسط آنها، هرگونه روود و خروج افراد به باغ و ویلا از راه دور قابل ردیابی و کنترل است.

کاهش هزینه های مصرف انرژی

از دیگر مزایای هوشمند سازی ویلا می توان به کاهش هزینه های مصرف انرژی توسط لامپ ها و سیستم های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد. استفاده از ترموستات های هوشمند می توان کنترل سیستم های سرمایشی و گرمایشی از قبیل چیلر، بویلر در موتورخانه و هرگونه کولر و غیره را از راه دور انجام داد. علاوه براین، سیستم هوشمند نیز قابل برنامه ریزی بوده و بدون نیاز به مدیر و مالک می تواند برحسب شرایط اقدامات لازم را برای روشن و خاموش شدن هر یک از تجهیزات انجام دهد.

با روشن و خاموش شدن هر یک از لامپ ها و سیستم های روشنایی، سیستم گرمایشی و سرمایشی بر حسب شرایط محیط، شاهد تاثیر چشمگیر مصرف انرژی خواهید بود.

افزایش ایمنی ویلا با هوشمند سازی

به دلایل مختلف ممکن است شیر آلات ساختمان با مشکل مواجه شده و آب زیادی در نبود افراد وارد ویلا شود. علاوه براین، شیر گاز نیز ممکن است دچار نشت شود و قطعا خطرات زیادی را به همراه دارد. با هوشمند سازی ویلا می توان گام موثری در جهت ایمن سازی محیط برداشت.

شیر آلات هوشمند که برای شیر آب و گاز مورد استفاده قرار میگیرند، قابل برنامه ریزی بوده و بر اساس سناریوی تعریف شده ، باز و بسته بودن آنها انجام میشود. به عنوان مثال، در سناریوی خروج از ویلا می توان بسته بودن تمام شیرآلات را تنظیم کرد. در این بازه تمام شیرآلات بسته بوده و در صورت نشت به مالک اطلاع رسانی میشود.

همچنین لازم به ذکر است، با هوشمند سازی ویلا می توان سنسورهای حساس به گاز و دود در بخش های مختلف ساختمان نصب کرد. به محض انتشار بوی دود یا گاز سیستم آبپاشی فعال شده و به مدیریت پیام ارسال شده و آژیر نیز فعال میشود. این قابلیت از آتش سوزی و نشت گاز و انفجار جلوگیری می کند.

آسایش بیشتر در ویلای هوشمند

شرایطی را تصور کنید که در روز گرم تابستانی قصد اقامت در ویلا را داشته باشید و قبل از ورود شما، سیستم سرمایشی روشن شده و هوا را خنک کند. پرده ها به اندازه دلخواه باز یا بسته شده و موسیقی نیز در بدو ورود پخش شود. تمام اینها با تعریف سناریو در هوشمند شدن ویلا قابل اجرا است و بدون شک تاثیر زیادی بر آسایش افراد خواهد داشت.

انواع هوشمند سازی ویلا

یکی از اصول بسیار مهم در انتخاب سیستم هوشمند سازی ویلا و سایر ساختمان ها، انتخاب تجهیزات و نحوه برقراری ارتباط میان آنها بر حسب شرایط محیط است. به همین دلیل هوشمند سازی ویلاها به روش های مختلفی قابل اجرا است که از رایج ترین آنها می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

هوشمند سازی بی سیم ویلا

در هوشمند سازی بی سیم کابل ها برای اتصال تجهیزات مختلف تا حد امکان حذف شده و به جای آن امواج استفاده میشوند. به همین دلیل نیاز به ترسیم نقشه کابل کشی در این سیستم ها نبوده و راه اندازی آنها در زمان کوتاه قابل انجام است. البته معایبی همچون امکان نفوذ به سیستم های بی سیم و گران بودن تجهیزات آنها یک چالش و نقطه ضعف به شمار می رود.

هوشمند سازی سیمی باغ و ویلا

در بسیاری از ویلاها به دلیل فاصله کم تجهیزات از کابل کشی برای اتصال آنها استفاده میشود. در این روش هر یک از تجهیزات و وسایل مختلف از طریق کابل به کنترلر مربوطه متصل هستند و به همین دلیل امکان نفوذ به این شبکه بسیار کم است. علاوه براین، وجود دیوار و موانع مختلف باعث ضعیف شدن سرعت ارسال اطلاعات و نویز و اختلال نخواهد شد.

هوشمند سازی ویلا چه امکاناتی را در اختیار شما میگذارد؟

تفاوتی ندارد که قصد هوشمند سازی منزل را داشته باشید یا ویلا و دفتر کار، در هر صورت با توجه به سیستم های هوشمند ساختمان  و قابلیت ها و امکانات متعددی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. در حالت کلی چند مزیت مهم در هوشمند شدن ویلا و باغ در دسترس است که عبارتند از:

  • آبیاری هوشمند: با تعریف سناریو و انجام تنظیمات برای سنسورها امکان آبیاری هوشمند فراهم میشود. با این قابلیت می توان مدت زمان آبیاری و شدت خروج آب از شیر را به صورت خودکار تعیین کرد. علاوه براین، از راه دور نیز می توان آبیاری را کنترل کرد.
  • کنترل سیستم روشنایی: از دیگر امکانات ویلاهای هوشمند، کنترل سیستم های روشنایی بر اساس شرایط محیط است. روشن و خاموش شدن هر یک از لامپ و چراغ های داخل و خارج ساختمان ویلا را می توان بر اساس ساعت و سایر تنظیمات تعیین کرد.
  • تعریف سناریو ورود و خروج: یکی از بهترین قابلیت و امکانات هوشمند سازی ویلا، امکان تعریف سناریو ورود است. با تعریف سناریو ورود و خروج می توان برای هر یک از تجهیزات از قبیل سیستم صوتی و تصویری، روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی و غیره برنامه ریزی کرد؛ به طوریکه با ورود افراد تنظیمات انجام شده اجرا شوند.
هوشمند سازی ویلا - knx.ir
هوشمند سازی ویلا - knx.ir
  • کنترل پرده های ویلا: در سناریوهای مختلف ورود و خروج و حتی در شریط عدم حضور افراد می توان باز و بسته شدن پرده ها را برنامه ریزی کرد تا به صورت خودکار انجام شود. با باز و بسته شدن خودکار پرده ها در شرایط عدم حضور افراد، افراد سودجو و سارقین احساس می کنند که کسی در ساختمان حضور دارد و این می تواند تاثیر مثبت بر امنیت داشته باشد.
  • تنظیم گرمایش سونا: در شرایط حضور و عدم حضور در ویلا، گرمای سونا متفاوت است و در ویلاهای هوشمند می توان از راه دور آن را کنترل کرد. کافیست در سناریوی تعریف شده درجه دما و گرمای سونا را تنظیم نمایید تا روشن و خاموش شدن آن به صورت خودکار انجام شود.
  • فعال سازی خودکار سیستم تهویه هوا: در استخر، جکوزی و سونا، آشپزخانه و اتاق ها و غیره تهویه هوا اهمیت زیادی دارد. در ویلاها هوشمند، می توان سیستم تهویه هوا را به صورت خودکار روشن و خاموش کرد.

مراحل هوشمند سازی ویلا

راه اندازی و اجرای هوشمند سازی ویلا و باغ جزئیات زیادی داشته و لازم است مراحل متعددی در آن طی شوند. بدون در نظر گرفتن جزئیات، مراحل هوشمند کردن باغ و ویلا شامل موارد زیر می باشد:

  • به عنوان اولین گام، لازم است فضاهای مختلف ساختمان و تعداد سرخط های هر فضا و سیستم هایی که قرار است هوشمند شوند، لیست شوند.
  • بر اساس هدف از هوشمند سازی باغ، میزان بودجه مورد نظر در نهایت تجهیزات لازم بررسی و لیست میشوند.
  • نقشه های کابل کشی و اجرایی و تابلو برق تهیه میشود.
  • تابلو برق هوشمند در محل نصب می شود .
  • سنسورهای مختلف با توجه به هدف از هوشمند سازی و شریط محیط و نوع تجهیزات در مکان های مناسب قرار داده می شوند .
  • سایر وسایل و تجهیزات همگی در مکان مناسب نصب میشوند.
  • در مرحله آخر تجهیزات برنامه نویسی می شوند و سناریو های مختلف و نحوه عملکرد تجهیزات توسط برنامه تخصصی مشخص می شوند.

هوشمند سازی ویلا به صرفه هست؟

در بسیاری از مواقع، اغلب افراد به مزایای هوشمند شدن ویلا اطمینان دارند، اما در اینکه این سیستم ها به صرفه هستند یا خیر شک دارند. اگر شما نیز از این گروه افراد هستید، لازم است بدانید که به چند دلیل هوشمند سازی ویلا و باغ به صرفه است که عبارتند از:

  • با هوشمند شدن سیستم های روشنایی، گرمایشی و سرمایشی می توان هزینه های مصرف انرژی را کاهش داد.
  • با هوشمند شدن باغ و باغچه آبیاری در زمان مناسب قابل انجام بوده و از خشک شدن درختان جلوگیری و در نهایت محصولات بیشتری ارائه می دهند.
  • شک نکنید که هزینه های لازم برای استخدام سرایدار و باغبان برای ویلا خیلی بیشتر از هوشمند سازی ساختمان است.
  • به دلیل قابلیت کنترل وضعیت هر یک از تجهیزات و تاسیسات به صورت خودکار و هوشمند، هزینه های نگهداری و تعمیر نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
  • در واقع با هوشمند شدن ویلا و باغ، یک مرتبه هزینه ها را برای خرید تجهیزات پرداخت می کنید و تا چندین سال می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. به همین دلیل استفاده از این سیستم ها کاملا صرفه اقتصادی دارند.

نکات مهم در هوشمند سازی ویلا

رعایت چند نکته در هوشمند سازی ویلا به موفق تر بودن اجرای پروژه ها کمک می کند که عبارتند از:

  • نوع سنسورها، تجهیزات، نحوه برقراری ارتباط باید به صورت منحصر به فرد بر حسب شرایط محیط تعیین گردند.
  • برخی از تجهیزات ویلاهای هوشمند توسط برندهای نامعتبر تولید و با قیمت ارزان ارائه میشوند. در زمان انتخاب و خرید تجهیزات تنها ارزان بودن را ملاک قرار ندهید و به کیفیت و دوام و ماندگاری آنها توجه کنید.

هزینه هوشمند سازی ویلا

قیمت هوشمند سازی ویلا تا حد زیادی به نوع تجهیزات، برند آنها و همچنین تعداد نقاط کنترلی بستگی دارد. برخی از این تجهیزات بسیار پیشرفته بوده و توسط برندهای شناخته شده ارائه میشوند و به همین دلیل قیمت گرانی دارند. علاوه براین تعداد سنسور و تجهیزات مورد نظر، ارتباط بی سیم یا سیمی آنها نیز می توانند پارامترهای دیگری برای تعیین هزینه هوشمندسازی ویلا به شمار روند.

هوشمندسازی ویلا با استانداردهای روز دنیا

شرط اصلی برای اینکه بتوانید از تمام مزایای هوشمند سازی ویلا و باغ و باغچه بهره مند شوید، اجرای صحیح آن و استفاده از تجهیزات استاندارد و با کیفیت است. گروه مهندسان مشاور ساختمان هوشمند آویتا با سالها تجربه و بهره مندی از کادری مجرب، از پیشتازان این حوزه بوده و تا امروز موفق به اجرای پروژه های بزرگ شده است. گروه آویتا با استفاده از تجهیزات برند شناخته شده ABB بالاترین ضریب آسودگی و ایمنی را فراهم نموده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه از مشاوره های کارشناسان گروه آویتا استفاده کنید.

سوالات متداول هوشمند سازی ویلا

مزایا هوشمند سازی ویلا

آبیاری بهتر باغ

بهبود امنیت با هوشمند سازی ویلا

کاهش هزینه های مصرف انرژی

هوشمندسازی ویلا چیست؟

عدم حضور مالک و سایر افراد در ویلا باعث میشود نه تنها از نظر امنیتی مشکلات زیادی بوجود آید، بلکه مدیریت آبیاری باغ، استخر و جکوزی و همچنین مصرف انرژی توسط سیستم های سرمایشی و گرمایشی با چالش مواجه شود. هوشمند سازی ویلا استفاده از مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است که شرایط را برای مدیریت ویلا از راه دور و همچنین به صورت مرکزی فراهم می کند.

× پشتیبانی آنلاین